Hopp til innhold

Naboen har vært avgjørende for elbilsuksessen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved utgangen av 2010 var det drøyt 3.300 elbiler i Norge. Seks og et halvt år senere er det cirka 120.000, og naboen har i praksis solgt mange elbiler.

Naboeffekten har spilt en særdeles viktig rolle for den raske veksten i antall elbiler i Norge. Fornøyde elbileiere forteller gjerne om sine erfaringer til naboer, venner, kolleger og bekjente. Norsk elbilforenings siste spørreundersøkelse, Elbilisten 2017, med over 12.000 respondenter, viser at elbileierne i gjennomsnitt har inspirert 2,4 andre til å kjøpe elbil. – Av undersøkelsen fremgår det at nær 91 prosent er «fornøyd» eller «svært fornøyd» med å være elbilister, sier generalsekretær Christina Bu  i Norsk elbilforening. Ved utgangen av andre kvartal var det i overkant av 120.000 elbiler på norske veier, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). En rekke gamle rekorder ble grundig knust, og det ble for første gang registrert flere elbiler enn dieselbiler.
Trenger fortsatt politisk vilje – Det norske elbilmarkedet har til fulle vist at nullutslipp er attraktivt. Nøkkelen har vært langvarig politisk vilje og en velfungerende virkemiddelpakke uten sidestykke, sier Bu. I 2010 kom de første utgavene av elbilen Mitsubishi i-MiEV til Norge. Året etter skulle norske TH!NK dessverre gå konkurs, men for ganske nøyaktig sju år siden var suksessen Nissan LEAF på plass. Den er det nå solgt over 30.000 eksemplarer av i Norge, og er Norges mestselgende elbil totalt. Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no – Selv om veksten har vært god i denne perioden, er det langt igjen til mål. For å nå neste delmål, 400.000 elbiler i 2020, er vi avhengige av fortsatt politisk vilje til å fortsette arbeidet for nullutslipp fra veitrafikken, avslutter Bu. BAKGRUNN: Om Elbilisten 2017