Finnmark var lenge Norges eneste fylke uten hurtiglader, men på tampen av fjoråret kom endelig den første hurtigladestasjonen til vårt nordligste fylke, nærmere bestemt til Kirkenes helt øst i Finnmark.
Nå er hurtigladestasjon nummer to på plass i fylket – mens det da fortsatt er et fylke – 1. januar 2020 slås som kjent Troms og Finnmark sammen til det nye storfylket ved navn … Troms og Finnmark.
– Enorm betydning
Den nye hurtigladestasjonen ligger i Alta sentrum, og befinner seg altså bare 460 små kilometer fra den andre hurtigladestasjonen i Finnmark.
– Dette kommer sent, men godt. Men det er gledelig at vi som den største byen i Finnmark endelig har fått en hurtigladestasjon på plass, ikke minst siden rundt halvparten av alle elbilene i Finnmark befinner seg i nettopp Alta, sier Cato Hansen.
Han er styreleder i Finnmark elbilforening, det relativt nylig oppstartede lokallaget av Norsk Elbilforening.
– Dette vil ha en enorm betydning, fordi det vil bidra til å vise for både lokalbefolkningen og andre at elbil er en fantastisk løsning. Det er fortsatt en seiglivet mye her oppe at elbiler i kulda er et problem, men det er den ikke. Det er bensin- og dieselbilene som sliter i kulda, ikke elbilene, fortsetter styrelederen, som selv er bosatt i Alta.
Selv om hurtigladestasjonen i Alta selvsagt er godt nytt for regionen, er det fortsatt langt igjen for at landsdelen skal ha noe i nærheten av et tilfredsstillende hurtigladertilbud. Derfor har Elbilforeningen lenge jobbet for at det skal bygges ut et helhetlig nett med minst 18 hurtigladere innenfor de nåværende fylkesgrensene, og for at det må være minst to hurtigladere per ladestasjon.
Fra verst til best?
Og nå ser det endelig ut til at det kan løsne skikkelig på hurtigladerfronten i Nord. Enova har lyst ut en anbudskonkurranse om å bygge ut ladenettverket i Nord-Troms og Finnmark betydelig innen 2021.
Nærmere bestemt vil Enova gi tilskudd til utbygging av 33 hurtigladere med 50 kW, samt 17 lynladere med 150 kW. og det hele skal altså være på plass og i drift ved inngangen til 2021.
– Og dette skal altså skje i løpet av en tidshorisont på ett til to år. Da vil i så fall Finnmark gå fra å være landets dårligste hurtigladerfylke, til faktisk å bli landets beste, sier Cato Hansen.
– Tror du virkelig man vil få dette til i løpet av denne tidsrammen?
– Det er ikke godt å si, men vi krysser selvfølgelig fingrene.
Ikke avgjort hvem som får oppdraget
Elbilforeningen har vært i kontakt med Enova om fremdriften for hurtigladerubyggingen i Nord-Troms og Finnmark, og de kan fortelle at de så langt ikke har tatt en avgjørelse i anbudskonkurransen.
– Jeg kan dessverre heller ikke si noe om når avgjørelsen vil falle, det vil avhenge av de pågående forhandlingene som jeg naturlig nok heller ikke kan si så mye om, skriver Enovas kommunikasjonsrådgiver Daniel Milford Flathagen i en e-post.
Tilbake til det som faktisk eksisterer for øyeblikket: Ladestasjonen i Alta består av to 50 kW hurtigladere, og er satt opp av Alta kraftlag i samarbeid kommunen – og driftes av Fortum Charge & Drive, som for øvrig av de fleste holdes som den mest sannsynlige kandidaten for den forestående hurtigladerutbyggingen i nord.
Det vil for øvrig i løpet av kort tid bli bygget både tak og vegger rundt ladestasjonen, noe som nok vil komme godt med når høsten og vinteren setter inn for fullt.