Hopp til innhold

Mer konkurranse om hurtiglading i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette tenker de store hurtigladeaktørene Grønn Kontakt og Fortum Charge & Drive om det de har lært så langt – og den videre utviklingen. Snart får de en ny, dansk konkurrent i Norge.

I en serie artikler oppsummerer vi noen av temaene fra den store elbilkonferansen Nordic EV Summit (NEVS) i Drammen 7.-8. februar. I dag ser vi på hva som skjer i hurtigladebransjen.

De to store hurtigladeoperatørene Grønn Kontakt (GK) og Fortum Charge & Drive (FCD) dominerer på hurtigladekartet vårt i dag.

Snart får de en ny konkurrent, når danske CLEVER rykker inn i det norske markedet. På Nordic EV Summit i Drammen drøftet de sine innganger til framtidig utvikling (sjekk emneknaggen #NEVS2017 på Twitter og Instagram for relaterte tema) .

Samtidig utvikler det seg nye allianser i Europa, som skal gjøre det mulig å reise med elbil over lengre distanser uten å ha sørget for en skog av forhåndsavtaler.

Men; de går foreløpig i litt ulike retninger. Mer om det, og aktørenes tanker om fortsettelsen, får du i denne temaartikkelen.

Ole Henrik Hannisdahl (GK), daglig leder

Sjefen for Grønn Kontakt (GK), Ole Henrik Hannisdahl, varsler massiv utbygging av hurtigladere fra GKs side i år (detaljene rundt dette vil vi naturligvis komme tilbake til). Han varsler også at GK vil teste ekstra raske hurtigladere.

– Det har vært mye snakk om ultrarask lading i det siste (ladefart fra 150 kW og oppover, red. anm.). Vi ser på det fra forbrukerens vinkel, hevdet Hannisdahl.

– Med elbilene vi har i dag; hvor mye ekstra vil du betale for å spare tre minutter? Men vi vil teste disse laderne, og det handler mer om å teste betalingsvilje enn selve teknikken. De raskere hurtigladerne (som kommer) vil stå ved siden av dagens 50 kW-ladere. Prisen for lading blir ulik. Så får vi se hva folk velger, sa Hannisdahl.

– Når batteriene blir større, er det mulig å få mer ut av dem med raskere lading. Det viktigste i dag er å få på plass lokasjoner. Når de raskere hurtigladerne trengs, vil vi bygge dem. Vi fokuserer først og fremst på dagens behov, men er klare når behovet oppstår.

GK lanserte også sin roamingavtale med et utvalg europeiske partnere under konferansen. De første delene av dette nettverket vil være operative i inneværende år, og GK samarbeider med Fastned (Nederland), Sodetrel (Frankrike), Smatrics (Østerrike) og Gotthard FASTcharge (Sveits).

– Våre hurtigladere er på en åpen plattform. Vi vil at alle andre som ønsker å delta i dette samarbeidet, skal kunne gjøre det. Det eneste de må gjøre er å implementere en veldig enkel API. Det eneste kravet vi har til samarbeidspartnere, er at de har et kvalitetsnettverk av hurtigladere, sa Hannisdahl.

– Målet med roamingsamarbeidet har vært å skape en «Open Fast Charging Alliance». Nettverket vil være åpent for alle elbiler, og vil gjøre det enda enklere å reise over lengre avstander. Det er kjent at alle de store bilprodusentene utvikler biler som kan kjøre minimum 400 kilometer. Det er essensielt at disse bilene kan lade i et egnet europeisk nettverk av hurtigladere med tilstrekkelig høy effekt.

Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no
CLEVERs Mads Harder-Lauridsen (f.v.), Fortum Charge & Drives Rami Syväri og Grønn Kontakts Ole Henrik Hannisdahl drøftet hurtiglading på Nordic EV Summit i Drammen. (Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no)

Rami Syväri (FCD), head of international sales / business development

– Norge er, innen alt det vi gjør, på mange måter landet der vi lærer det meste. Vi startet i 2011, og har siden blitt operative også i Finland og Sverige. Vi hadde flaks, siden markedet for elbiler eksploderte da vi startet opp. Dette har gitt oss mulighet til både å gjøre mye – og lære mye.

Totalt opererer selskapet 1.200 ladepunkt, hvorav 450 er hurtigladere (DC). Av totalen er rundt 500 AC-ladere og 360 DC-hurtigladere i Norge, opplyste finnen.

– Det gir et bilde av hvor viktig Norge er for vår læringskurve. Og vi lærer fortsatt, sa Syväri.

– Norge er det eneste massemarkedet i verden i dag. Selv om markedet er lite, målt etter folketall, er det mange «early adopters» og «innovators» i landet. De vet hva de gjør, og trenger ikke så mye hjelp. Det endrer seg vesentlig når vi nå får «early mass» inn i markedet.

FCD er i dag aktive i ti land (med samarbeidspartnere), og har et mål om å være i gang i ytterligere ti land innen sommeren – og 30 innen utgangen av året. Blant «lessons learned» så langt, mener Syväri det er avgjørende at ladetjenestene er enkle å bruke.

– Forenkle, forenkle, forenkle. Det er det som gjelder, og særlig når det gjelder brukeropplevelsen. Den kan ikke være komplisert. Når vi nå går inn i massemarkedet, kan det oppstå situasjoner der kundene kommer til hurtigladeren og betrakter den som et romvesen. Da er det viktig at kundeservicen er på høyeste nivå – hele døgnet.

Han peker også på at økt tilgjengelighet har høyeste prioritet.

– Hurtigladere som ikke virker betyr at elbilister strander. Det er uakseptabelt. Vi må ha hurtigladere som virker, både software, hardware og kommunikasjon. Vi må må bygge tillit. Slik får vi markedet i gang.

Prispolitikken ligger også fast – med pris pr. minutt i stedet for pris pr. kWh.

– Slik øker vi motivasjonen for å avslutte lading når du har nok. Slik blir det mindre kø, sa Syväri, som i likhet med Hannisdahl pekte på roaming som en annen måte å øke tilgjengeligheten.

– Vi er en del av Hubject-plattformen. I Finland vil vi eksempelvis sørge for interoperabilitet med Virta. Dette er viktig.

Når det gjelder AC-lading, satser FCD også på moderne løsninger – som på Vulkan i Oslo. Dette anlegget, med smart lastfordeling og totalt 104 ladeuttak, vil vi omtale snart her på elbil.dev05.dekodes.no.

Mads Harder-Lauridsen (CLEVER), CFO & Business Development

På konferansen i Drammen avslørte CLEVER at de nå, etter lang tids spekulasjoner, er på vei inn i det norske markedet.

Nettverket deres rekker i dag fra Hamburg, gjennom Danmark inn i Sverige og nordover til grensen mot Trøndelag. Oppetiden skal så langt, ifølge Harder-Lauridsen, ha vært mer enn 99 prosent.

– Det er et system som virker, og som folk kan stole på. Men det er noen utfordringer: Det er begrenset kapasitet, og i praksis ikke mer enn et minstemål av hurtigladere. Det er ikke som på en bensinstasjon, og du kan komme til å støte på kø. Dette må vi komme oss forbi, sa Harder-Lauridsen.

I likhet med konkurrentene, pekte også Harder-Lauridsen på at det er for vanskelig å reise med elbil fra land til land.

– Kunder må vite at det er flere enn en hurtiglader tilgjengelig når de kommer til en stasjon. Derfor har vi inngått et samarbeid med E.ON, der vi skal bygge større hurtigladestasjoner langs hovedveikorridorer i Vest-Europa (med 120-180 kilometers mellomrom). Det skal bli profesjonelt, rent og trygt, og hurtigladerne skal ikke plasseres bak supermarkeder. Det blir førsteklasses lokasjoner. Dette har vi jobbet med i et års tid.

I dette nettverket skal også en partner fra Norge inngå, som CLEVER foreløpig ikke ønsker å avsløre navnet på. Det er uansett klart at CLEVER skal inn på det norske markedet.

– Flere nyheter om dette skal komme i løpet av de nærmeste ukene, sa Harder-Lauridsen.

– Vi vil rulle ut hurtigladeutstyr så fort våre leverandører kan levere. Det vil de gjøre i sommer. Ellers er ikke lokasjonene helt låst ennå, og vi snakker med samarbeidspartnere over hele Europa. Og vi trenger flere, også med tanke på investeringer. Det grunnleggende nettverket vil bli bygd i løpet av fem år. Vi har det travelt nå, siden mange produsenter vil levere elbiler som kan gjøre nytte av et nettverk med 150 kW ladeeffekt eller mer, sa Harder-Lauridsen.