Hopp til innhold

Test av BMW CE 04: Lyst på en kul tohjuling til våren?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utseendet ligner ingen, den går på strøm og den kan nesten kjøres som en god, gammeldags R-sykkel. Møt BMW CE 04.

Det ble høst før vi rakk å bli kjent med BMWs smått futuristiske scooter.

Og det blir raskt tydelig at CE 04, som først traff det norske markedet på vårparten i år, har en sammensatt personlighet.

Mange vil hevde at denne doningen ser mer ut som et konsept enn en produksjonsmodell, men hva gjør vel det?

LETTMANØVRERT: Til tross for lengden er CE 04 lettmanøvrert, ikke minst i bytrafikk.

Mine mange mil på motorsykler gjennom drøyt 25 år er stort sett kjørt på tunge sportssykler eller, etter hvert, mer oppreiste nakensykler. En av de senere var Harley-Davidsons LiveWire (se lenke under).

Test av Harley-Davidson LiveWire: Elektrisk testfest på to hjul

Scootere har for undertegnedes del vært mer av en kuriositet, med en og annen tur på eldre italienske Vespaer.

Derfor startet testen litt nølende, først og fremst for å finne meg til rette på scooteren som CE 04 faktisk er. Og deretter finne flyten.

Til slutt skulle det vise seg at denne relativt moderat motoriserte saken kan kjøres som en sportssykkel.

Svingvennlig scooter

Første oppgave ble å finne den optimale sitte- og beinstillingen, samt finne ut om det er motstyring eller lening inn mot sving som gjelder.

Svaret viser seg å være en kombinasjon, som avhenger av fart. På svingete landevei, i 80 km/t, er det null stress å legge sykkelen skikkelig ned.

SÆRPREGET: Den som har sett en motorsykkel som ligner (mye) på BMW CE 04 må gjerne rekke opp hånda. Vi synes det er kult at den ligner mye på de opprinnelige skissene / konseptet.

Det er også en konsekvens av at testsykkelen er utstyrt med sportsdekk fra Pirelli (Diablo Rosso III, 120- og 160-bredde), som jevnt over gir supert grep. Det spesielle er at hjulene er et par tommer mindre i diameter (15) enn normalen.

CE 04 har også førerstøtte i form av blokkeringsfrie bremser (ABS), som er blitt vanlig det siste tiåret, i tillegg til stabiliseringskontroll (ASC), som justerer inn eventuelle unoter mykt og fint.

FOR TO: Baksetepassasjeren bør være noenlunde glad i føreren, og holde seg godt fast i vedkommende. Fothvilere er på plass.

Lengden, rettere sagt akselavstanden på 1.675 millimeter, bidrar til at den er dønn retningsstabil på veien. CE 04 er dessuten en ganske tung motorsykkel, med oppgitt vekt på 231 kilo.

Vår kontrollveiiing på trafikkstasjonen på Billingstad viser 242 kilo, riktignok med begge ladekabler i oppbevaringsrommet.

Det faktum at batteripakken er montert lengst ned er ikke noe minus for kjøringen, snarere tvert om.

Og battericellene, jo, de er de samme som du finner i denne elbilen:

Prøvekjørt: BMW iX M60 xDrive

M til en kvart million ekstra

Mer futt enn man skulle tro

Maks motoreffekt i CE 04 er ikke mer enn 42 hestekrefter (31 kW), mens kontinuerlig effekt ligger på omtrent halvparten. Sykkelen er likevel relativt kvikk.

Da snakker vi først og fremst 0-50 km/t, som er oppgitt til 2,6 sekunder.

Videre opp til 100 tar ytterligere ni sekunder, før det hele stopper på 120 km/t – en toppfart som er elektronisk begrenset.

TUNG LETT: BMW CE 04 kan trimmes ned til lett motorsykkel per definisjon. Men særlig lett blir den likevel ikke, rent fysisk. Vår testsykkel ble veid inn på 242 kilo, inklusive ladekabler. Lavt tyngdepunkt gjør imidlertid at vekten ikke er noe problem.

Dermed er ikke CE 04 noen muskelsykkel, men kreftene imponerer likevel i den A2-registrerte motorsykkelen.

Om du skulle ønske en nedtrimmet utgave, registrert som lett motorsykkel (A1), er det også mulig å få justert ned motoreffekten til 15 hestekrefter (11 kW).

Vi har ikke testet den utgaven, men det er nokså opplagt at morofaktoren krymper drastisk.

Elmotoren sitter forresten rett foran bakhjulet, og reimdrift bidrar både til enkelt vedlikehold og god respons via watthåndtaket.

Enova vil få oss over på elektriske tohjulinger:

Nå får du kontantstøtte om du kjøper elmoped eller -MC

90 kilometer rekkevidde på motorvei

Batteripakken har en bruttokapasitet på 8,9 kilowattimer (kWt), hvorav 8,5 skal være tilgjengelig til kjøring. I løpet av vår testperiode kjørte vi mye på motorvei, for å se hvor langbeint CE 04 er.

Oppunder 130 kilometer er antydet maksrekkevidde, basert på et gjennomsnittlig forbruk på 0,77 kWt/mil, men denne rekkevidden krever kjøring i lavere hastigheter.

GØY: Tekniske data kan tyde på at BMW CE 04 ikke er særlig kvikk, men det er den. Ulemper verdt å nevne er kort rekkevidde og ladefart som ikke egner seg for langtur.

På motorvei, med gjennomsnittsfart på 85-90 km/t, var vi fort nede på rundt 90-95 kilometer ved snill håndtering av watthåndtaket.

På en tur fra Drammen til Lillestrøm, med gjennomsnittsfart på 85 km/t, ble det gjennomsnittlige forbruket 0,94 kWt/mil, og tilsvarende tall gjentok seg ved kjøring i 13-15 grader.

Testturene ble overveiende kjørt med kjøreprogrammet Road, mens det også kan velges Eco for ekstra sparsom kjøring – eller Rain for ekstra trygghet på vått føre.

Som tabellen viser fikk vi den klassiske forbrukstoppen langs E18 ved Liertoppen (Lierskogen), både på tur og retur. Full sommervarme ville trolig gitt bedre resultater.

Ved lokalkjøring viste det seg mulig å ta ut noe i nærheten av maks oppgitt rekkevidde, siden sykkelen da er langt mer nøysom enn i høyere fart.

Vi prøvekjørte elektriske Alrendo TS Bravo:

Artig og lettkjørt lett-motorsykkel

Hurtiglading = 6,9 kilowatt

I løpet av den relativt korte testperioden ba vi ikke om oppkobling til BMW-appen, men forholdt oss utelukkende til informasjonen sykkelen ga via skjermen.

Appen gir mye av informasjonen man er vant til å få i en moderne elbil, som gjenstående batterikapasitet, lokasjon og forslag til ladestasjoner.

Med en rikholdig kjørecomputer, som gir det meste en nerd kan ønske seg, var det imidlertid ikke noe problem å klare seg uten appen – til tross for at menybetjeningen på styret etter min mening har et visst forbedringspotensial.

Via Tibber-appen kunne vi fastslå at CE 04 trekker sine 6,9 kilowatt (kW) ladeeffekt dersom den får tilgang til en 32A-kurs (230V).

MELLOMKJAPP: Til hverdagslige ærend er det ikke noe stress å lade opp CE 04 mellom slagene. Med 6,9 kW effekt (230V/32A) gjør du i praksis unna økten på mellom én og halvannen time.

Via skjermen anslås gjenstående ladetid presist. I og med at batteripakken er ganske liten, tar det ikke mer enn en time og 10 minutter å fylle den opp (0-80 prosent). Legg på en halvtime for 100 prosent.

Og her er vi ved grunnen til at CE 04 først og fremst er et morsomt og utslippsfritt pendlerverktøy. Eller en lydsvak caféracer, om du vil.

På langtur vil du bli stående ved ladeboksen for lenge til at det virker som noen god idé. På kortere turer er ladetiden mer enn ok, mens vi må ned på 15-20 minutter før langtur peker seg ut som et alternativ.

Slik ladefart finner vi dessverre ikke på noen av dagens tilgjengelige, elektriske MC-alternativer.

Ved nødlading må du ha mer tålmodighet: Drøye fire timer. Med den klassiske kladden på kabelen er makseffekten 2,3 kW (10A), i praksis lavere.

Energica Experia, ny touring-modell med opptil 420 km rekkevidde:

Blir dette en gamechanger for elmotorsykler?

Utstyret du må ha

CE 04 framstår altså først og fremst som et underholdende pendlerverktøy.

Hovedgrunnen er at rekkevidde og ladefart ikke er spesielt godt egnet for de lengre turene.

Du finner et ganske stort oppbevaringsrom under setet, men det rommer ikke min helhjelm. Først og fremst nødladekabel og Type 2-kabel, samt annet småtteri.

ANNERLEDES: CE 04 skiller seg ut på MC-parkeringen i Møllergata i Oslo sentrum. Ikke bare på grunn av utseendet, men også fordi elektriske motorsykler er i kraftig undertall.

Etter dagene med CE04, som også inneholdt noen kjølige morgenturer, er det lett å fastslå at jeg ville tatt med varmeholkene (2.850 kroner ekstra).

I komfortsetet til 6.900 kroner ekstra ligger det også setevarme.

Dersom det blir en god del kjøring på kalde dager, ville jeg tatt med disse utstyrstilleggene.

Stivere er de 11.000 kronene for det som her kalles hurtiglading. Det innebærer ombordlader som kan ta maks 6,9 kW effekt via ladeboks (32A), og betyr at lading tar under 1/3 av tiden nødlading tar.

Ombordladeren er også et tillegg som framstår helt uaktuelt å avstå – både av sikkerhets- og effektivitetshensyn.

Uten tillegg koster motorsykkelen 116.500 kroner. Med utstyrstilleggene testsykkelen hadde, ender den på 134.500. Men det er før Enova-støtten på 25.000 kroner som det fortsatt er mulig å få.

Stor respons i markedet på Enova-støtte til elmoped/MC:

– Det villeste jeg har sett noen gang

Dermed lander den på omtrent 110.000 kroner. Og da er ikke CE 04 stort dyrere enn en veldig fancy elsykkel.

Så blir spørsmålet hvor kort eller lang pendleretappen din er, og om du innerst inne føler at du burde bidra med pedalkraft selv.

Les også