Lynlading Oslo-Stavanger åpnet
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2019/04/6137e6ba01ebc-1024x614.jpeg)
IONITY og Circle K har nå åpnet langdistansekorridoren sin med lynladere mellom Stavanger og Oslo.
Den offisielle åpningen skjedde ved Circle K på Ringdalskogen, som er en av de tre strategiske plasserte ladestasjonene i strekningen mellom Oslo og Stavanger. Dette er den første langdistansekorridoren med lynlading i Norge. IONITY sine ladestasjonene er de første som støtter opp til 350 kW lading. Les mer om satsingen her.
– Jeg er ikke redd for at det skal fortsette å være mye køer på ladestasjoner. Jeg tror at flere som Circle K nå ser at det er business i det å ha ladestasjon. Det lønner seg å ha en ladestasjon å tilby kundene sine, sier statssekretæren.
Skjervold viste til at Norge har høye mål for klimapolitikken, og at elektrifisering er viktig for å nå klimamålene.
– Vi er avhengig av at markedet ser forbrukernes behov, men vi skal selvsagt dytte markedet i riktig retning, sa Skjervold.
Denne artikkelen er skrevet av Amalie Bu Skjeggestad som har arbeidsuke hos Norsk elbilforening.
Nå starter nedgangen i fossilt drivstoffsalg
– Norge er et globalt laboratorium for Circle K når det gjelder elektrifisering. Åpningen av den første langdistansekorridoren er et viktig steg for å gjøre det enklere for elbilister på flere måter. Circle K er stolte over å være samarbeidspartnere med IONITY, sier Hans-Olav Høidahl, Skandinaviasjef for Circle K. På åpningen på Ringdalskogen opplyste Circle K at man nå begynner å merke elbilenes økte popularitet i salgstallene for bensin og diesel. Hittil har IONITY i samarbeid med Circle K seks ladestasjoner i Norge, og fem nye er under etablering. Det er et mål for IONITY å bygge flere lynladere i Europa, for at elbilister kan ha komfortable langdistanse-turer. – Endringen i transport skjer nå. Vi skal gi frihet og fleksibilitet til elbileiere. Elbilen skal ikke være et byfenomen for korte avstander, sa Marcus Groll, Chief Operating Officer IONITY på åpningen.![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2019/04/DSCF0742-300x200.jpg)
Vi trenger utbygning av ladestasjoner
Under åpningen av Circle K og IONITY sine lynladere var statssekretær Tommy Skjervold fra Samferdselsdepartementet og generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu. Begge ønsket de nye laderne velkommen. – Dette vil gjøre det enklere og raskere å legge ut på langtur med elbil, sier Christina Bu. Hurtigladning må gjøres tilgjengelig og enkelt dersom alle skal kunne velge elbil. Norge ser ut til å bli det første landet med 100 prosent nullutslipp markedsandel i nybilsalget, men det er fortsatt flere problemstillinger innenfor lading av elbil som regjeringen må svare på dersom vi skal klare dette innen 2025. – Vi er avhengig av nye ladestasjoner for at vi skal få folk til å bruke elbilen sin på de lengre distansene. Det vi trenger er utbygning av lading, både hjemme hos folk, på arbeidsplasser og også ute på veiene, sier Tommy Skjervold, statssekretær i Samferdselsdepartementet (FrP). Stadig flere elbilister rapporterer at de opplever kø på ladestasjonene. Kø på hurtigladestasjonene er ofte det største problemet med hurtiglading for forbrukerne. – Jeg er bekymret for køene vi har i dag, men også for at de kan øke. Med veksten i elbilsalget er det behov for å bygge veldig mange flere hurtigladere raskt om dette skal fungere i praksis for oss forbrukere og dette må det planlegges for, sier Christina Bu. Statssekretær Skjervold er mindre bekymret.![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2019/04/DSCF0750-300x200.jpg)