Hopp til innhold

Du kan i hvert fall unne deg en titt på Mercedes-Maybach EQS 680: Luksus? Det er en underdrivelse …

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MERCEDES-MAYBACH EQS 680: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-Maybach leverer luksus i alle ledd.

Med en rekkevidde på 600 kilometer og lekkert dilldall herfra og til månen kommer dette luksusbeistet til å vekke mye begjær i engere kretser.

Store og luksuriøse elbiler er i vinden. Tidligere i uka presenterte BMW sin siste versting, i7 M70.

Nå kommer Mercedes-Maybach med sin første helelektriske modell.

Maybach-modellene fra Mercedes har alltid vært synonymt med eksklusivitet og raffinement, der design, komfort og teknologi er sentrale elementer.

GRILLFEST: En stående Mercedes-Benz-stjerne på panseret og vertikale lameller i den sorte panelfronten.

Firehjulstrekk og 658 hestekrefter

Bilen kommer som firehjulstrekk (4MATIC) og har en effekt på 658 hestekrefter.

Med et dreiemoment på 950 Nm, tar Maybachen deg fra 0-100 km/t på raske 4,4 sekunder.

Bilen er 5,1 meter lang, 2,04 meter bred og 1,72 meter høy – med et bagasjerom på 440 liter.

Den har en ombordlader på 22 kW, og mulighet for lynlading opptil 200 kW. Oppgitt WLTP-rekkevidde er 600 kilometer.

Videre skal bilen ha flere kjøreprogrammer, uten at det så langt fremkommer noe mer spesifikt enn det.

Man har mulighet for valgfri tofarget lakk, som påføres for hånd i henhold til høye kriterier, og er tilgjengelig i fem fargekombinasjoner.

Ford F-150 Lightning:

Kommer til Norge

Maybach-detaljer

Felgene som bilen ruller på er ikke akkurat sykkelhjul, og bestilles som enten 21 eller 22 tommer.

DETALJER: Subtile kjennetegn på at dette er en Mercedes med litt mer krydder under panseret og mer komfort i kabinen.

Mercedes-Maybach er assosiert med det fabrikanten kaller «sofistikert luksus», og skal sette standarden for det ytterste av high-end-segmentet.

Eller som Maybach liker å si: «What is good must also be beautiful».

Dem om det.

I 80-årene og plutselig elbil-eiere:

– Man kan jo ikke velge noe annet nå

Atmosfære og klima

Da er det ikke overraskende at baksetet byr på atmosfære for alle sanser.

Ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme er utstyrt i alle seter. Som ekstrautstyr kan leggmassasje og sjåførpakke bestilles – sistnevnte gir mulighet for passasjeren på høyre side å velge liggende stilling.

Ekstrautstyret First-Class Rear forlenger midtkonsollen frem til baksetet. Dette gir personer i baksetet to termiske koppholdere, fire USB-C-porter og to HDMI-innganger – så her er det gode muligheter for bilkontor for passasjerene.

LANG MIDTKONSOLL: Med «First-Class Rear»-systemet fortsetter midtkonsollen som et flytende bånd helt til baksetene.

For å fullbyrde luksusen, kan midtkonsollen inkludere to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass(!).

God luftkvalitet i bilen sikres gjennom Energizing Air Control Plus med HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air).

Nye data om kobling mellom svekket batterihelse og hurtiglading:

Anbefaler hurtiglading kun når det er nødvendig

Støy- og kjørekomfort

Mercedes-Maybach EQS 680 bygger på støy- og vibrasjonskomforten fra EQS SUV. Disse tiltakene fokuserer primært på bilens bakre del.

Her er blant annet bagasjeromsdekselet festet til karosseriet på samme måte som i en sedan. Dette skal gi effektiv støydemping, ettersom det tetter bagasjerommet opp til den nedre kanten av bakruten.

En annen faktor som bidrar til støydemping er den nye Disconnect Unit (DCU), som automatisk kobler fra den elektriske motoren på forakselen – avhengig av kjøresituasjonen og kraften som kreves – alt for å øke rekkevidden.

STORE HJUL: Mercedes-Maybach EQS SUV ruller på eksklusive felger som kan bestilles i enten 21 eller 22-tommer.

Airmatic-luftfjæring med trinnløs justerbar demping, kalt ADS+, er standard. Dette bidrar på kjørekomforten, der man ved behov kan heve bilen med 3,5 centimeter fra bakken.

Som ekstrautstyr kan man få bakakselstyring med en oppgradert styrevinkel på ti grader.

Infotainment og lyd

MBUX-hyperscreen pryder dashbordet, og for passasjerer i baksetet er to 11,6-tommers skjermer montert på baksiden av forsetene.

Med interiørassisten fra MBUX kan passasjerer bruke håndbevegelser for å utføre funksjoner som å skru av leselyset.

MBUX-HYPERSCREEN: En gigantisk buet skjermflate, som strekker seg over hele dashbordets bredde, gir et høyteknologisk utseende.

Ifølge egenreklamen fra Mercedes-Maybach skal Burmaster 4D surround sound gi en lydopplevelse som står i stil med resten av luksusen.

Lydanlegget i bilen inkluderer 15 høyttalere, hvor to er 3D-høyttalere, som balanserer diskant, bass og surround. To vibratorer i hvert sete simulerer lyden og gjør opplevelsen firedimensjonal.

4D-lyd vil også fungere ved bruk av hodetelefoner.

Det er foreløpig ingen estimert lansering eller pris på Mercedes-Maybach EQS 680 i Norge, men vi har vel en anelser om hvor det bærer. Stikkord: Rett til værs!

SUV-en kommer ikke til Europa før 2024, men blir tilgjengelig i USA fra høsten av.

Tekniske spesifikasjoner Mercedes-Maybach EQS 680:

Drivlinje4MATIC firehjulstrekk
Elektrisk motorTo permanent synkrone motorer (PSM)
Effekt658 hk
Dreiemoment950 Nm
Akselerasjon (0 – 100 km/t)4,4 sekunder
Toppfart210 km/t
Blandet forbruk (WLTP) (provisorisk)22,5 – 24,4 kWh/100 km
COutslipp (WLTP)0 g/km
Rekkevidde (WLTP) (provisorisk)Opptil 600 km
Ombordlader22 kW
Hurtiglader200 kW
Bagasjeromsvolum440 liter
Lengde / bredde / høyde5.125 / 2.034 / 1.721 mm
Akselavstand3.210 mm
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også