Nytt konsept sørger for lading når og hvor det passer deg: Elsykkelbud med hurtiglader rykker ut!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2023/05/UZE_beelden.00_04_12_18.Still039-1-edited.jpg)
Det er ikke alle steder som har lading der du befinner deg i øyeblikket. Denne startup-bedriften vil gjøre noe med det. Og konseptet kan dukke opp i Norge.
Det belgiske firmaet Uze hadde stand på Elbilforeningens store arrangement Nordic EV Summit på Nova Spektrum i forrige uke.
Elbil.no var blant dem som ble nysgjerrige på startup-bedriften Uze som skal sykle til elbilister i byene med behov for påfyll av strøm – enten fordi behovet bare er akutt eller fordi det er behagelig at strømmen kommer til deg.
– Vi har bygget en mobil hurtiglader som vi har plassert på en elsykkel. Du laster ned appen og ber om lading, så kommer vi til deg, forteller en svært entusiastisk markedssjef i Uze, David Coertjens.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2023/05/UZE-1024x576.jpg)
Rullet ut i går
De har hatt et pilotprosjekt gående i Antwerpen og den har vært vellykket.
Og i går, 8. mai, rullet det hele faktisk offisielt ut.
– Vi har foreløpig laget tre mobile hurtigladere. Vi kan med disse tre sørge for omtrent 36 ladeøkter hvert døgn. Vi samler fortsatt inn penger for å kunne lage flere ladesykler.
Målet er å dekke de store byene i Tyskland, men de starter med å jobbe mot å etablere seg i Antwerpen, Brussel og København mot slutten av året.
Slik funker det
– Du trenger ikke å lete etter en parkering med ledig ladestolpe eller bekymre det for om den er ledig eller virker. Du kan parkere hvor du vil, gå inn i appen, se om vi har en sykkel ledig, be om en lading – og så kommer vi til deg, forteller Coertjens.
– Du trenger bare ett klikk på en knapp, og at du gjør ladeporten på bilen tilgjengelig når vi kommer, så kan du gjøre som du vil i mellomtiden.
Laderen gir deg cirka 200 kilometers rekkevidde på 14 minutter. Det avhenger selvsagt noe på hva slags bil/batteristørrelse du har.
Ladehastigheten skal være på inntil 60 kilowatt.
De lader batteriet med 200 kilometer rekkevidde eller max 40 minutter. Men dette er tilstrekkelig for elbilene som er vanligst i bytrafikken, ifølge selskapets egne kundeundersøkelser.
De fleste er fornøyde med å få ladet opp til 60 prosent, ifølge Coertjens.
Og prisen?
Den vil være som på en hurtiglader, pluss et lite servicegebyr.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2023/05/WhatsApp-Image-2023-05-08-at-15.17.06-1024x576.jpeg)
Kan komme til Norge
Grunnen til den relativt sett lille batteripakka, er ønsket om å være ekstremt mobile.
Det er derfor de har plassert den på en sykkel. Da kan de bruke sykkelfelt og parkere rett ved siden av bilen på fortau, parkeringsplasser etc.
– Dere har ikke med sykkelen hit?
– Vi ville, men vi bestemte oss for å komme hit til Nordic EV Summit ganske nylig, så vi rakk ikke logistikken. Men neste år er vi tilbake – med ladesykkel. Vi vil jo gjerne sjekke interessen i andre markeder også.
![Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/06/Illustrasjon_bli-medlem_oppdatert-01-1024x865.png)
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!