Hopp til innhold

Unik batteriteknologi på vei: Lader 16 mil på fem minutter – skal bli tilgjengelig neste år

ALLE STØRRELSER OG FASONGER: Superbatteriene skal være klare neste år.

En ny batteriteknologi med Silisium i stedet for grafitt skal gi superrask ladehastighet. StoreDot lover 16 mil på fem minutter i elbiler innen 2028 – og på to minutter innen 2032.

Det er det israelske selskapet StoreDot som har utviklet teknologien de kaller XFC (Xtreme Five minutes fast Charge).

De har konstruert et batteri som skal kunne lade 100 miles, eller 16 mil, på fem små minutter.

«100in5»

Batteriet med det beskrivende og ganske kule navnet «100in5», som har en energitetthet på 300 Wt per kilo, var ferdig i 2021 – og skal tåle 1000 sykluser uten å tape seg.

PROMO-VIDEO: Videoen StoreDot har laget for å skape blest om det superraske batteriet.

Det ble sendt til en ikke navngitt bilprodusent for evaluering i 2022. StoreDot regner med lansering av batteriet neste år.

Men planene går langt lengre enn det. På kartet står lansering av «100in3» i 2028 og «100in2» i 2032.

Og har du lest så langt, skjønner du sikkert hva de mener med det disse navnene.

Live 3D-filming inni battericeller:

Svensk gjennombrudd for batteriutvikling

En haug med bilmerker

Ifølge StoreDot ble testprogrammer startet i år med 15 ledende globale bilmerker fra Europa, Asia og USA – og tilbakemeldinger viser visstnok at testene på de nye battericellene overgikk alle forventninger.

Blant investorene finner vi blant annet Daimler (Mercedes-Benz), VinFast, Volvo og Polestar.

Siden de to siste er eid av Geely og fremtidige modeller bygges på deres plattform kan man anta at disse batteriene fort vil bli å finne i alle Geelys bilmerker BP, Pla Electric, Samsung og TDK er på lista.

Spennende samarbeid:

Northvolt og Stora Enso vil utvikle trebaserte batterier

I alle størrelser og fasonger

Teknologipartner EVE Energy skal produsere batteriene i ønsket størrelse for bilfabrikantene.

Batteriene skal kunne masseproduseres som såkalte «pouches», men også som prismatiske eller sylindriske battericeller.

Deres nye batteriteknologi er designet for å utnytte eksisterende standard-produksjonslinjer – uten endringer i prosess eller utstyr.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

– Våre partnere er svært fornøyde med resultatene av battericellene våre, som viser enestående energitetthetsnivåer og ladetider som vil vise seg å være en forandring for hele industrien, uttaler sjefen i StorDot, Amir Tirosh.

Han mener videre at batteriet er avgjørende for å eliminere rekkevidde og ladeangst, samtidig som det gir bilprodusentene mulighet til å designe elbiler med mindre pakkestørrelser som kan lades på minutter.

Rimac vil spare vekt:

Batteriet som en del av karosseriet

Erstatter grafitt

Selskapet mener å ha revolusjonert det konvensjonelle litium-ion-batteriet ved å erstatte grafitten i cellens anode med silisiumpartikler i nanostørrelse, med proprietære syntetiserte organiske og uorganiske partikler, hva nå enn det skal bety.

Det skal håndtere dagens problemer rundt sikkerhet, levetid og svelling av cellene under lading.

I fjor demonstrerte de en ekstrem 10-minutters hurtiglading av en battericelle som skal ha vært klar mer enn 1000 påfølgende sykluser uten innvirkning på batterikraft eller levetid.

Studie av 22 elbiler med høy kilometerstand avslører:

Så mye påvirker hyppig hurtiglading batteri­helsen

AI forkorter forskning og utvikling

StorDot hevder også at de er blant de første batteriselskapene som har tatt i bruk en AI-plattform under testing av batteriene.

Det forkorter blant annet test- og analysetid ved lading og utlading.

Vi kan med andre ord kanskje forvente kjappere fremdrift enn om det skulle være vanlige, dødelige mennesker som tenker ut hele utviklingen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også