Hopp til innhold

Kommer: Sprek ID.3 med firehjulstrekk

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

PÅ VEI: ID.3 GTX kommer. GTX betyr at det blir firehjulsdrift.

Når den kommer på markedet vites ikke. Men vi vet at navnet blir ID.3 GTX – og så vet vi litt til …

Sjefen for Volkswagen, Ralf Brandstätter, poserte tidligere i år på bildet over villig vekk foran en tilsynelatende klistremerketrimmet VW ID.3.

På bilmessen i München bekrefter han nå at ID.3 GTX kommer også. Det innebærer en etterlengtet firehjulsdrift og massevis av kraft.

Når bilen – som foreløpig er på konseptstadiet – vil komme på markedet, er det imidlertid foreløpig ingen som vil hinte noe om.

LES OGSÅ: Test av Volkswagen ID.4 1st Max: Med denne kjører du fint 40 komfortable mil

GULT ER KULT: Litt farget plast og kontrastsømmer gjør ikke bilen raskere, men bilen blir noe mer sporty med enkle grep. Sportsstoler er det enkleste trikset i læreboka, men stilig og nødvendig når farta øker. Men de har fortsatt valgt armlener.

Større batteri og firehjulsdrift

Siden ID.3 har samme plattform og til og med samme akselavstand som storebror ID.4, er det naturlig nok både plass til motor foran og bak. Og vips så har du en firehjulstrekker som har potensial til godt over 500 kilometers rekkevidde. Noe som burde bety at dette kan være en drømmebil for mange.

FERDIG: Bilen ser oppsiktsvekkende ferdig ut. Til og med skjermen har fått matchende farger.

LES OGSÅ: Tronskifte på elbiltoppen: VW har nå flest elbiler i Norge

329 hestekrefter

I tillegg har man hentet begge motorene fra ID.4 GTX, og til og med gjort noen få modifiseringer med elektronikken for å løfte effekten fra 299 til strategiske 329 hester på prototypen. Dagens Golf R har nemlig ni hester mindre.

Men det alene er ikke nok til å matche Golfen prestasjonsmessig. Batteripakka gjør nemlig ID.3 tyngre.

ID.3 med 77 kWh batteri veier 1.719 kilo, men VW har slanket konseptmodellen med 200 kilo – til 1.519.

Men nytt bakhjulsoppheng med motor vil kreve rundt 100 kilo ekstra. Bilen veier da i området 1.640 kilo, med tøffere 20-tommere med 225/40R-dekk.

Konseptbilen skal klare sprinten fra stillestående til 100 km/t på 5,3 sekunder. Om bilen på gata vil nå over 200 km/t og akselerasjonen havner på riktig side av femtallet, vil tiden vise. ID.4 GTS strupes som kjent på 180 km/t.

Det er sikkert derfor VW helst vil sammenligne den med dagens forhjulsdrevne Golf GTI. Da blir den nemlig litt raskere i sprinten.

SKUMMEL: VW her god tradisjon for andre lykter på sine sportslige modeller. Så også her.

LES OGSÅ: ID.Life – Billig småbil fra VW med solid rekkevidde

Driftmode

Men elbilen har et minst like artig ess i ermet: Driftmode.

Med to elektriske motorer står man fritt til å velge hvor mye drift det skal være på hver aksel, og ESP-systemet hjelper deg lett med å fordele krefter til hvilket hjul du ønsker.

VW skal visstnok ha implementert en driftmode, som gjør det mulig å kjøre bilen helt sidelengs om du vil det. Eller bare veldig effektiv og raskt, hvis det er ønskelig.

Tesla Model 3 Performance er den eneste bilen i serieproduksjon som har et lignende system. Vi har testet det på Rudskogen Motorsenter og var bare delvis fornøyd. Systemet kobler ut forhjulene i lave hastigheter, men når den blir høyere overstyrer den systemet, og etter ganske kort tid vil den ha pause.

TEST-DUELL: Et par viktige ting skiller Hyundai IONIQ 5 og Polestar 2

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!