Kina vil levere elektrisk i Europa
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til nå har det vært uvanlig å se en håndfull kinesiske aktører på europeiske bilutstillinger. Årets oppmøte kan bære bud om det som kommer.
FRANKFURT (elbil.dev05.dekodes.no): Den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt er historie, en bilutstilling med historisk elektrisk fokus. Vi oppsummerer her med de mer vidløftige innslagene med kinesisk tilhørighet.
Grunnen er todelt: Det kinesiske markedet vil få stor betydning for utbredelsen av elbiler i verden. Flere kinesiske produsenter vil dessuten inn på det europeiske markedet, og vi vet om flere som ser for seg å komme med elbilmodeller innen en tidshorisont på to år.
Hvorvidt de kinesiske ambisjonene vil la seg gjennomføre i praksis, gjenstår imidlertid å se. En av årsakene er at det vi fikk se i Frankfurt – for å si det forsiktig – ikke var særlig konkret.
Ikke minst er det avgjørende at de kinesiske produsentene makter å leve opp til europeiske sikkerhetskrav. Særlig mindre enn fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester er eksempelvis ikke holdbart.
Les også vår gjennomgang av elektrisk på utstillingen og artikkelen som tok for seg elbilutviklingen i den tyske bilindustrien.
Først ut fra Chery blir den ladbare hybriden EXEED TX. Den vil få firehjulsdrift, og drivlinjen inneholder en bensinmotor som yter 110 kW og en elmotor som leverer 85. Uten at det er gitt spesifikke detaljer om batteriet, skal dette holde til en elektrisk rekkevidde på 70 kilometer.
Chery viste også Tiggo Coupé Concept SUV som skal være helelektrisk (elmotor på 120 kW) og har autonome egenskaper.
De tekniske informasjonene er svært løse, og indikerer de nærmest selvfølgelige 500 kilometer rekkevidde. Det oppgis at induksjonslading blir tilvalg, og at litiumionbatteriet kan hurtiglades «til 80 prosent på bare 20 minutter, mens fullading tar bare to timer».
Sistnevnte informasjon er naturligvis ikke særlig mye å bli klok på, også siden batteristørrelsen ikke er kjent.
En nærmere prat med selskapets executive director Marco Dalan avklarte at nærmere tekniske detaljer mangler så langt, men det står ikke på ambisjonene. Fra neste år er målet å produsere 10.000 eksemplarer av BXi7 årlig fra en helt ny fabrikk i Kina. I tillegg foreligger løse planer om produksjon i Tyskland.
Først kommer SUV-en med en fossil drivlinje, og det er liten grunn til å tro at det er den enkleste veien inn på – for eksempel – det norske markedet.
SUV-en (bildet) ble det ikke gitt svært begrenset informasjon om, bortsett fra at det er viet særlig mye oppmerksomhet til å få ned luftmotstanden.
Den Zagato-designede firedørscoupeen skal få en såkalt «Launch edition» med 488 kW (654 hk) systemytelse og drift på alle fire hjul via tre elmotorer. Denne skal det tilfeldigvis kun lages 488 eksemplarer av.
WEY
WEY skal være luksusmerket til kinesiske Great Wall Motor, på samme måte som Lexus eksempelvis er det samme i Toyota-konsernet.
Til Frankfurt hadde Wey med seg XEV-konseptet, som mest av alt minner om Tesla Model X på grunn av vingedørene.
Konseptbilen skal være en ladbar hybrid, men det ble ikke gitt tekniske spesifikasjoner å skrive hjem om – rent bortsett fra at fossilmotoren sitter foran og elmotoren bak. Det åpner for firehjulsdrift.
Videre ble det hevdet at konseptbilen er selvkjørende til et nivå at menneskelig inngripen ikke trengs på motorvei og i bymiljø.