Hopp til innhold

Kia EV6 har alt som skal til for å bli en bestselger!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOREANSK RÅTASS: Her er nye Kia EV6. Velger du GT-versjonen kan du oppnå 0-100 km/t på 3,5 sekunder. og en toppfart på 260 km/t.

Her er Kias nye mellomklasse-SUV. EV6 har inntil 51 mils rekkevidde, 800 volts ladesystem, hengervekt på 1600 kilo og plass til opptil 572 liter bagasje.

EV6 er første bil fra Kia som bygges på den nye elbilplattformen E-GMP, og viser Kias fokus på elektrifisering basert på merkets nye slagord «Movement that inspires». Kia har som målet er å selge 880.000 rene elbiler i 2030, og bli en ledende leverandør.

11 nye elbiler

EV6 er den første av i alt 11 nye elbiler fram mot 2026. Sju av dem vil bygges på den nye E-GMP-plattformen, som gir bedre plass i kupeen. Fire nye elbiler skal baseres på eksisterende modeller. – EV6 er selve utførelsen av det nye Kia. Modellen er utviklet for å være moderne og inspirerende å kjøre, og den har innovativ teknologi og god elektrisk ytelse, sier Ho Sung Song, president og CEO for Kia. EV6 skal produseres i Sør-Korea, og kommer for salg andre halvår 2021. LES OGSÅ: Her er årets mest solgte elbil (Nei, det er ikke en Tesla)

Helt nytt design

EV6 er basert på Kias nye designfilosofi «Opposites United», som henter inspirasjon fra kontrastene i naturen og menneskeheten. – Med EV6 har vi skapt en særegen design ved å kombinere teknologi og romslighet, sier Karim Habib, Senior Vice President og leder for Kia Design Center i en pressemelding.
RØFT: Sideprofilen viser en moderne, crossover-inspirert design.
 

Romslig kupé

Til tross for kompakte utvendige mål (den er 468 cm lang, 188 cm bred og 155 cm høy) , sørger akselavstanden på 290 cm for at det er like god plass i kupeen som i mange større SUV-er. Den brede, sømløse og buede infotainmentskjermen er et av de mest unike elementene i kupeen. Setene er tynne og lette og kledd i materialer som er laget av resirkulert plast – som tilsvarer 111 plastflasker. EV6 har fleksible interiørpakker og mye oppbevaringsplass, inkludert 520 liter (VDA) i bagasjerommet uten at baksetet legges ned. Med baksetet nede, øker kapasiteten til rundt 1300 liter. Bilen har også bagasjerom foran (frunk) med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift. LES OGSÅ: Test av Kia e-Niro – mil etter mil

Lang rekkevidde og firehjulsdrift

EV6 kommer i flere utstyrsvarianter, og med to ulike batteripakker på 77,4 kWt og 58,0 kWt.

0-100 på 3,5 sek.

EV6 GT er et råskinn som vil komme neste år. Den har doble motorer på 430 kW og ytelser vi nesten bare har sett på Tesla-nivå. Med maksimalt dreiemoment på 740 Nm akselererer GT-modellen med firehjulsdrift fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder og topphastigheten er 260 km/t (basert på foreløpige måltall). – EV6 GT er et eksempel på den teknologiske utviklingen med en kombinasjon av hurtiglading og ytelse som en supersportsbil, sier Albert Biermann, president og leder for forsknings- og utviklingsavdelingen i Hyundai Motor Group.

800 V ladesystem

EV6 kan lades med 800 og 400 V, uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter for alle varianter, og for versjonen med batteripakken på 77,4 kWh og 2WD kan lading i 4,5 minutter gi 100 km rekkevidde. Bilens ladesystem har en integrert ladekontrollenhet (ICCU) som gjør den mer fleksibel enn tidligere elbiler. ICCU har også en ny vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW, slik at den for eksempel kan drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil. Når batterinivået er mer enn 35 prosent, kan EV6 trekke tilhenger på opptil 1600 kg. Når dette kombineres med V2L-funksjonen, kan EV6-eiere ta med seg alt de trenger for et utendørs eventyr sammen med venner og familie – helt utslippsfritt.

Varmepumpe

EV6 får Kias nyeste varmepumpesystem som standard Den gjenvinner overskuddsvarme fra bilens kjølesystem, og Kia lover at ved –7 ℃ skal bilen oppnå 80 prosent av rekkevidden som ville vært mulig ved 25 ℃. EV6 har også nyeste generasjonen av Kias regenererende bremser, som betjenes med hendler bak rattet. Føreren kan velge mellom seks nivåer for de regenererende bremsene (ingen, 1 til 3, «i-Pedal» eller automatisk modus), basert på ønsket regenereringsnivå. Kjøremodusen «i-Pedal» lar også bilen regenerere maksimalt med energi fra bremsene, og føreren kan bremse bilen uten å bruke bremsepedalen. LES OGSÅ: Filmklipp viser ladekongen Hyundai Ioniq 5

12-toms skjermer

Det nye infotainmentsystemet har to skjermer på 12 tommer. De buede skjermene som brukes i EV6, har tynne paneler med ny struktur og avansert teknologi for å redusere refleksjoner. Kombiinstrumentet og infotainmentsystemet ser ut som om de er montert i ett stykke forsterket glass. Skjermene strekker seg fra rattet til midten av dashbordet og viser instrumentpanelet foran føreren og infotainmentsystemet over midtkonsollen. EV6 har også et AR-head-up-display som viser informasjon nederst på frontruten foran føreren.

Trådløs oppdatering

Den nyeste versjonen av «Kia Connect» gir tilgang til en rekke sanntidstjenester fra Kia samt trådløse oppdateringer (OTA). Kia Connect er tilgjengelig via berøringsskjermen og gjør det enkelt å finne ladestasjoner og prisinformasjon, vise ladestatus, planlegge lading og vise gjenværende rekkevidde. EV6 er også den første elbilen fra Kia som kan leveres med et kraftig Meridian surroundanlegg med 14 høyttalere for en ekstra god lydopplevelse.

Parkerer selv

Avanserte førerassistentsystemer med fjernstyrt parkeringsassistent er på plass. Køkjøringsassistenten (LFA) holder bilen midt i filen, mens motorveiassistent 2 (HDA 2) bidrar til å holde fast avstand til bilen foran når du kjører på motorvei, og funksjonen bidrar også til å holde bilen midt i filen – selv i svinger. Med fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) trenger ikke føreren sitte i EV6 for å parkere bilen eller kjøre den ut fra en parkeringsplass. Kia opplyser at bilen skal være klar til sommeren. Da kan norske kunder kunne få bil allerede til høsten. Noen priser er ikke er ikke klare, men denne bilen baserer seg på Hyundai Ioniq 5, som har en startpris på 499.000 kroner. Det bør være en riktig indikator. LES OGSÅ: Test av VW ID.4