Hopp til innhold

Kia EV6 får rekkevidde på hele 528 kilometer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOMMER SNART: Kia EV6 blir en svært spennende bil for Norge. God plass, solid rekkevidde, rask ladehastighet og ikke minst mulighet for firehjulstrekk.

Kias nye elbil, EV6, kommer i oktober og får lengre rekkevidde enn først antatt.

–  EV6 er en elbil som kombinerer et sportslig oppsett med praktisk innhold og teknologi som vil gjøre livet lettere for elbileiere. Det betyr imponerende rekkevidde, lynrask hurtiglading, romslig plass og hengervekt på inntil 1600 kg, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen, som opplyser at de første EV6 kommer til Norge i oktober.

– Vi gleder oss til å starte utlevering til kunder.

EV6 kan leveres med to ulike batteripakker: 58 kWt eller 77,4 kWt.

Bilen er nå typegodkjent. Og med det største batteriet og bakhjulstrekk får EV6 rekkevidde på hele 528 kilometer. (WLTP kombinert syklus. Forbruk på 16,5 kWt/100km).

Også i utgaven med firehjulstrekk leverer EV6 god rekkevidde: 506 km etter WLTP kombinert syklus, og forbruket er da på 17,2 kWt/100km.

LES OGSÅ: Test-duell mellom Hyundai IONIQ 5 og Polestar 2 – hvilken bør du velge?

Ny dedikert elbilplattform

EV6 er bygd på Kias nye dedikerte elbilplattform, Electric-Global Modular Platform, E-GMP. Dette gir store fordeler som kraftige ytelser, lynrask hurtiglading, lengre rekkevidde og bedre sikkerhet.

Til tross for kompakte ytre mål, har EV6 klasseledende innvendig plass. Akselavstand på 2,9 m og korte overheng foran og bak gir et romslig interiør som kan sammenlignes med større biler i klassen over. Benplass på 1.078mm i front og 990 mm bak skal sikre god plass for alle passasjerer.

Lynrask hurtiglading

EV6 introduserer multi hurtigladesystem som betyr at systemet er kompatibelt både med 800V lynlading og det mer vanlige 400V hurtiglading uten behov for adapter eller ombordlader.

Når man lader på på 800V, går strømmen rett til batteriet i høyhastighet, og bruker under optimale forhold bare 18 minutter på å lade batteriet fra 10-80% med maksimal kapasitet på 239 kW. Ved lading på 400V benytter EV6 bilens motorsystem til å omforme 400V strøm fra ladestasjonen til 800V.

Kia Charge

Når det er lite strøm på batteriet kan du bli guidet til nærmeste ladestasjon ved hjelp av navigasjonssystemet som kartlegger ladepunkter og tilgjengelighet i sanntid. Kias partnerskap med Ionity gir EV6- kundene reduserte priser på over 400 hurtigladestasjoner i 24 europeiske land med løsningen Kia Charge. Ionity benytter den ledende europeiske standarden CCS (Combined Charging System) og drives av 100% fornybar energy.

I tillegg til Ionity, vil Kia Charge også gi tilgang til totalt over 205.000 ladepunkter i Europa, (inkludert AC og DC kontakter.) Kia Charge-appen gir mulighet for en abonnementsløsning for lading på tre ulike nivå, avhengig av bruken.

EV6 som «powerbank»

Kia har utviklet en integrert ladestyringsenhet (ICCU) som styrer innebygde toveis ladere, og Vehicle Charging Management System (VCMS). ICCU gjør det mulig å overføre opptil 3,6 kW strøm fra bilbatteriet til andre enheter.

Slik kan man lade andre elektriske apparater fra bilen, for eksempel en bærbar PC eller husholdningsapparater ved bruk av en V2L adapter.

Man kan også lade en annen bil, Vehicle to vehicle (V2V) med bruk av en ladekabel og en V2L adapter. EV6s eget batteri blir ivaretatt ved at funksjonen V2V ikke vil fungere om EV6s ladestatus går under 20%.

LES OGSÅ: Her er prisene på Kia EV6