Hopp til innhold

Stadig flere elbusser på markedet: Iveco med fire nye buss-typer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MER Å VELGE I: Iveco Presenterer nye elbusser i haugevis av størrelser og varianter. Det elektriske skiftet går fortere og fortere.

Flere land i Europa satser stort på elektriske busser, og aktørene kommer med stadig flere modeller. Nå lanserer Iveco fire nye busser med helt nye batterier.

Elbuss-andelen bedres stadig i Norge, men vi er ikke like gode der som på personbiler.

Siden 1. januar 2020 er det bare registrert 890 elektriske busser – av 3.514 totalt.

De aller fleste går fortsatt på diesel, mens det ble solgt 169 gassdrevne.

Men nå får man fire ny grunner til å tenke elektrisk. Hovednyheten er svært energieffetive og fleksible batteripakker.

IKKE HELT UKJENT: Denne fås i enda mer «bussete» versjon neste år, men samme nye batteripakke.

Minibuss-alternativet

Modellen eDaily L-Line har plass til opptil 22 passasjerer og den kan også leveres som chassismodell, slik at man også kan bygge sine egne løsninger selv.

Elmotoren sitter som en del av bakakselen og har en effekt på 140 kW (190 hk) og 400 Nm.

Det vil i mange tilfeller si mindre enn du har i personbilen din. Men husk at de er begrenset til en toppfart på 90 km/t.

Du har flere kjøremodus for å hente ut maks effekt eller redusere forbruk. Denne har også tre grader av regenerering for å gjenvinne energi, inkludert enpedalskjøring. Og du reduserer bremseslitasje.

eDaily har tre batteripakker, på 37 kWt hver, altså til sammen 111 kWt. De er utviklet av FPT og skal ha klasseledende energitetthet på 265 wH per kilo.

Ladekontakten sitter i fronten og tillater hurtiglading på sparsomme 80 kW.

Pilotprosjekt i Trondheim:

Skal teste trådløs lading av elbusser

Det finnes elektrisk uttak på opptil 15 kW til å drive ekstrautstyr som klimaanlegg for passasjerer – eller til drift av for eksempel en rullestolrampe.

Deres Daily Access, som ser mer ut som en buss, med luftfjæring som senkes for påstigning, og med sentral åpning med doble skyvedører, kommer i begynnelsen av neste år.  

E-WAY: Det heter serien Iveco har lengst elektrisk erfaring med. Disse fås helt opp til 18 meter.

Busser i alle størrelser

Iveco har tre hovedserier av elektriske busser – og alle disse kan fås i forskjellige lengder fra 9-18 meter, med og uten ledd.

Enkelte har valg mellom lading via CCS-kontakt eller pantograf på taket, som heves på ladestasjonen.

STREETWAY: Nest største serie busser med opptil åtte batteripakker.

Flere forskjellige motorer er også tilgjengelig og man har kjøreprogrammer for full effekt eller full effektivitet.

Sjåføren har tre nivåer på regenerering helt til enpedalskjøring. Bra for energigjenvinning og billigere vedlikehold på bremser.

CROSSWAY LOW ENTRY: Den enkleste serien kan du også få med opp til 400 kilometer rekkevidde.

Batterimoduler

Avhengig av modell og behov kan man bestille hvor mange batterimoduler man trenger.

Modulen er på 69,3 kWt, og du kan velge fra fem til ni moduler, altså fra 346 til 624 kWt batteri, som stables i hekken og på taket på bussene.

Dette er for å sikre lave gulv.

De fleste av bussene kan lades på fem timer og tilbys i varianter med opptil 400 kilometer rekkevidde.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også