Hopp til innhold

Her de første NIO-bilene på vei til Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HELLO NORWAY: Nå er de første NIO-bilene klare for å bli fraktet til Norge.
NIO ES8 er en ny elektrisk SUV, som det er knyttet stor spenning til. Etter planen skal NIO åpne for bestillinger av NIO ES8 i september. Tidligere i sommer mottok også NIO ES8 europeisk typegodkjenning. Dermed skal alt ligge til rette når den kinesiske bilaktøren rulles ut i Norge. I Karl Johans gate 33A, rett ved siden av ærverdige Grand Hotel i Oslo, er NIO i ferd med å bygge et 2.150 kvadratmeter stort showroom over to etasjer. I NIOHouse blir det bar og kafè, kontorer og møterom – og selvsagt god plass til å kunne vise fram bilene sine. Senere skal de etablere flere NIO Space-sentre i Norge. De blir noe mindre, og i løpet av 2022 skal NIO åpne slike lokasjoner i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand.

ES8 får mye kraft og stort batteri

Den første bilen som kommer hit til lands, er altså toppmodellen ES8. Den store SUVen leveres med seks eller sju seter, der massasjestoler er standard, og den skal by på en premium opplevelse. Bilen har 534 hester, toppfart på 200 km/t og får en batteripakke på 100 kWt, som skal kunne lades fra 20-80 prosent i løpet av 30 minutter. 0-100 km/t gjøres unna på 4,9 sekunder, og den kan trekke 1.500 kilo på hengerfestet. Bagasjerommet svelger alt fra 310 med alle sju seter i bruk – til 1901 liter om man legger alle baksetene flatt. De første bilene er her i september, men prisen er ennå ikke klar. I Kina koster den fra 468.000 kinesiske renminbi (RMB) – det vil si litt over 600.000 kroner. Endelig rekkeviddetall er heller ikke klare, men NIO opplyser at den vil få en rekkevidde på mellom 40-50 mil (WLTP). LES OGSÅ: NIO ES8 kommer i september – skal bygge batteribytte-stasjoner i Norge

Bytt batteri på tre minutter

NIO tilbyr også en batteriløsning hvor bilene kan bytte hele batteripakka i løpet av tre minutter. Totalt skal det bygges 16 slike batteribytte-stasjoner i Norge. De fire første kommer i Oslo-området til høsten, og i løpet av 2022 skal flere andre norske storbyer få slike stasjoner. Senere vil NIO bygge stasjoner mellom de store byene.

Hjelp av brukerne

Det norske brukerpanelet, User Advisory Board, er også etablert. Det er et program hvor norske brukere skal kunne gi ledelsen råd og innspill om lokal produktopplevelse, servicekvalitet, ladenettverk, batteribytte – og hjelpe NIO med å kontinuerlig forbedre selskapets produkter og tjenester. NIOs app er en viktig del av det hele. Den europeiske versjonen av appen skal lanseres i tredje kvartal. – Vi ønsker å være et positivt livsstilbidrag for brukerne våre gjennom å bygge opp et brukersamfunn som begynner med elbilene og hvor vi deler fine opplevelser og har det gøy sammen. NIO skal være så mye mer enn bare en bil, sier den norske NIO-sjefen Marius Hayler. NIO mottok søknader fra mer enn 650 norske brukere, hvorav de 200 første medlemmene er blitt del av User Advisory Board i Norge. LES OGSÅ: 14 spennende elbilnyheter fra Shanghai Auto Show Elbilforeningens leder, Christina Bu, har fulgt NIOs utvikling i mange år og gleder seg til de nye bilene kommer: – Det er gøy å se at flere elbil-merker vil etablere seg i Norge, og NIO har veldig spennende produkter og løsninger, sier hun. LES OGSÅ: Superbatteriene er rett rundt hjørnet