Hopp til innhold

Ford E-Transit Courier blir elektrisk: Ny og større – og med kontormulighet om bord

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ELEKTRISK: Nye Transit Courier fås både som elektrisk og bensindrevet variant. Vi vet foreløpig ingenting om rekkevidde, annet enn at den blir bedre enn på dagens Stellantis-varebiler i samme klasse.

Ford helgarderer og gir nye Courier både fossil og elektrisk drivlinje.

Ford er enormt store på varebiler og har en meget fleksibel Transit-serie, der man finner modeller i nær sagt alle lengder og høyder man ønsker.

Den er basert på tre hovedserier, og den største er allerede på plass som elektrisk versjon, E-transit.

Ford E-Tourneo Custom kommer til neste år:

Blir dette en tøff konkurrent til ID. Buzz?

Den mellomstore varianten (sjekk lenka over for å se personbilutgaven), er på plass i løpet av året.

Og nå lanseres straks også den minste Courier-serien.

SJEKK HJULHUSENE: Ford har klart å øke gulvbredden slik at man for første gang får inn to europaller i lasterommet.

Vet foreløpig lite

Ford forteller foreløpig ikke noe om hvor stort batteri den får, og det er jo ganske vesentlig for mange.

Men siden den skal kunne lades opp med 11 kW på 5,7 timer, må vi regne med at det er på rundt 63 kWt.

Den skal også kunne ta imot opp mot 100 kW på hurtiglader, og klare 10-80 prosent på 35 minutter.

Motoren på 100 kW (136 hk) er spot on mot hva hovedkonkurrentene Peugeot, Citroën og Opel leverer på sine småbiler og varebiler.

LANG: Bilen får gjennomlastningsluke som muliggjør 2,6 meter last.

Større

E-Transit Courier har blitt utviklet fra bunnen av med et mer fleksibelt lasterom som er hele 25 prosent større enn i den utgående modellen.

Bredden mellom hjulbuene i lasterommet har økt til 1,22 meter. Det gir plass til en europall i bredden mellom hjulhusene, og muliggjør to paller etter hverandre.

Det totale lasteromsvolumet er både høyere, bredere og lengre, og er på 2,9 kvadratmeter.

En gjennomlastingsluke i skilleveggen mot kupeen gjør det også mulig å frakte gjenstander som er lengre enn 2,6 meter, men mangler mye på å være så kjekk som Renault sin Sesame-løsning.

TOSETER: Ford har fortsatt en midtkonsoll. Den har rikelig med lademuligheter, ladeplate og oppbevaringsmuligheter, men mister mulighet for tre seteplasser.

Maksimal nyttelast for den elektriske modellen er 700 kilo, mens maksimal tilhengervekt er 750 kilo. Ikke imponerende, men på samme nivå som andre i klassen.

Men den får en 44-liters stort frunk. Kjekk å ha for ladekabler, jekkestropper, førstehjelpskrin og andre nødvendige hjelpemidler.

STRØM: Til og med vanlig husstrøm får du ut fra bilen.

Kjekke løsninger

Du får også med det spesielle rattet med flat topp og bunn som kan bli et bord.

Og elektronisk håndbrekk og girspaken på rattstammen gir bedre plass i kupeen.  

Et 12 tommers digitalt instrumentpanel og en 12 tommers berøringsskjerm med Fords siste SYNC4 infotainment-system, utgjør de digitale flatene i kupeen.

Med abonnement får du trafikkoppdateringer, oppdateringer om parkering, lading og lokale farevarsler. Trådløs tilkobling for Android Auto og Apple Carplay er standard.

2×12: Du forholder deg til to store 12- tommersskjermer og et fåtall knapper. Alt er online og rattet kan felles ned til et bord.

Online kontor på hjul

Ford tilbyr også et såkalt mobilt kontor – en løsning som gir deg en arbeidsflate som kan brukes som skrivebord, PC-bord eller lunsjbord. Kjekt når innebygget modem også er standard.

Det gir også trådløse programvareoppdateringer og forhåpentligvis færre turer på verksted.

Fords Pro software-løsninger gir flåte-administratorer mulighet til å fjernkontrollere tilgangen til bilen for å motvirke tyveri eller uautorisert bruk utenfor arbeidstiden.

Ford Pro Service forventer at utgiftene til uforutsett vedlikehold med en E-Transit Courier, sammenlignet med en dieseldreven modell, vil være minst 35 prosent lavere.

KANTETE: Designen er helt ny.

Sikker

Varebiler skal også være sikre, derfor kan bilen bestilles med adaptiv cruisekontroll med filsentrering og køassistent, blindsone-informasjonssystem med advarsel for kryssende trafikk, veikryss-assistent og nødbremsassistent ved rygging.

Dette bidrar kanskje til færre utgifter på karosseriverksteder også

Elektrisk Ford SuperVan 4 med 2.000 hester:

Jakter på prestisjetung rekord

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også