Hopp til innhold

Nå kan Ford E-Transit Custom bestilles: Kommer til sommeren – får solid hengervekt

KOMMER TIL SOMMEREN: De første bilene forventes utlevert til norske kunder i løpet om et halvt års tid. Alle foto: Ford

Fords nye elektriske varebil i ett-tonnsklassen skal ifølge Ford selv kunne spare bedriften for 40 prosent sammenlignet med en dieselvarebil.

Denne uken åpnet Ford for bestilling av den nye helelektriske varianten av Europas mest solgte varebil. Fossilversjonen av Ford Transit Custom har i flere år vært blant de aller mest populære ett-tonns varebilene i Norge.

Den elektriske varebilen har en hengervekt på hele 2300 kilo – det er så vidt vi vet høyere enn noen annen bil i segmentet så langt.

NÅ OGSÅ SOM ELBIL: Ford Transit Custom har i flere år vært blant de aller mest populære ett-tonns varebilene i Norge.

Kan brukes som strømkilde til verktøy

Fords kommende varebil har en WLTP-rekkevidde på 329 kilometer.

Det skal være rundt fire ganger lenger enn den gjennomsnittlige daglige kjørelengden til en varebil i dette segmentet, ifølge Ford, som baserer seg på egne kundedata.

Dessuten er bilen utstyrt med varmepumpeteknologi som standard, noe som vil gi bedre rekkevidde enn bilen ellers ville hatt, særlig når det er kaldt.

Varebilen får en ladehastighet på opptil 125 kW ved hurtiglading, det betyr at den kan lades opp fra 10 til 80 prosent på 39 minutter under gode ladeforhold, altså når det ikke er kaldt ute.

E-Transit Custom kan fås med ProPower om bord – et system som gjør bilen om til en energikilde der elektrisk utstyr og verktøy kan brukes med inntil 2,3 kW.

PRAKTISK: Særlig for håndverkere kan det ofte være greit å hente strøm fra bilen.

To motorvarianter – dette koster modellene

Varebilen har en startpris på 649.000 kroner (519.680 kroner eks. mva), og kan altså bestilles nå.

Denne prisen er for utgaven med en motor på 135 hestekrefter/100 kW.

Test av Ford E-Transit:

En STOR overraskelse

Bilen kommer også i en utgave med mer kraft. Velger du den sterkere motoren på 217 hk/160 kW er fraprisen 665.000 kroner (532.480 kroner eks. mva).

De første kundeleveringene er forventet å skje sommeren 2024.

E-Transit Custom kommer også som standard med 3 år/45 000 km serviceavtale inkludert – inkludert en årlig tilstandskontroll.

SKRIVEBORD BAK RATTET: Bilen kommer med tilvalget mobilt kontor. Her kan rattet foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC. 

Kostnadsbesparende

E-Transit Custom er helintegrert med Ford Pro sitt tilkoblede økosystem med lading, flåtestyringsløsninger og tjenester, som skal hjelpe bedrifter med å redusere sine driftskostnader, jobbe mer effektivt og gjøre overgangen til elektriske kjøretøy lettere.

Ford Pro er Fords samlede nyttekjøretøy-tjeneste.

Lanserer Proace Max:

Nå får Toyota tre elektriske varebiler

Bilprodusenten forventer at E-Transit Custom vil ha betydelig lavere driftskostnader enn en sammenlignbar dieselbil, noe de fleste som har gått over til elbil vil kunne skrive under på.

Kostnadsbesparelsen være så høy som 40 prosent, skriver Ford i en pressemelding om den kommende varebilen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Nøyaktig hvordan Ford har regnet seg frem til dette, fremgår ikke, men beregningen er basert på 3 år/180.000 km, og inkluderer planlagt og ikke-planlagt vedlikehold for en elektrisk varebil sammenlignet med en tilsvarende varebil med diesel.

Bilen kan oppdateres over nettet, og skal være utviklet på en ny plattform med lavere gulvhøyde i lasterommet, en totalhøyde på under to meter og et uavhengig bakhjulsoppheng.

I pressemeldingen vi lenket til over kan du også lese mer om bilen, blant annet om tillatt nyttelast og karosserityper.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også