En måned er over, og dermed kommer det igjen ferske tall om bilsalget i Norge fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Og nå er altså tiden kommet til oktobertallene for 2021.
Lenger nede i saken finner du diverse fakta om bilsalget i oktober, blant annet hvilke bilmodeller som har solgt best, samt elbilandel fordelt på fylker.
Men først til Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun er nemlig bekymret for et mønster som er like tydelig hver gang OFV kommer med nye månedstall:
– Tallene viser at folk kjøper elbil, men leaser ladbar hybrid. Det bekymrer meg. Fortsetter det slik når vi ikke Stortingets mål om at alle biler som selges skal være nullutslipp i 2025, sier Bu.
Elbilandelen i leasing- og næringsmarkedet, som utgjør nesten halvparten av nybilsalget, ligger så langt i år på litt over 40 prosent. Bu mener Stortinget nå har en gyllen mulighet til å gjøre noe med dette.
FORARGET OVER LADBARE HYBRIDER: – Det gir ingen mening å fremdeles gi store, tunge biler som kan gå på fossilt drivstoff null i avgift, sier Christina Bu.
Ladbare hybrider i veien for 2025-målet
– Unngå omkamp på bilavgiftene i Solberg-regjerings budsjettforslag. Ladbare hybrider konkurrerer i for stor grad mot elbiler i nybilmarkedet. Halvparten av de ladbare hybridbilene som er solgt så langt i år, har null i engangsavgift, sier Bu.
I statsbudsjettforslaget er det foreslått betydelig mindre avgiftsrabatter for ladbare hybrider, noe som begrunnes med at «det største hinderet for å nå 2025-målet er de ladbare hybridbilene».
Elbilforeningen mener de ladbare hybridene har vært nyttige i en overgangsfase, men nå må det styres mot fullelektrisk nybilsalg.
– Det gir ingen mening å fremdeles gi store, tunge biler som kan gå på fossilt drivstoff null i avgift, slår Christina Bu fast.
Elbilforeningens generalsekretær har store forhåpninger til regjeringen Støre, og viser til at Espen Barth Eide, den nye klima- og miljøministeren, har uttalt at den nåværende regjeringen har større klimaambisjoner enn forrige regjering og akter å vise det.
– En sterk elbilpolitikk er avgjørende for at Norge skal nå klimamålene sine, sier Bu.
Ser vi på salget så langt i år, er det Tesla Model 3 som har solgt best, men det er nettopp en ladbar hybrid, Toyota Rav4, som ligger på en foreløpig andreplass.
Elbilandelen i nybilsalget for landet totalt sett, endte i oktober på like over 70 prosent.
Forrige måned falt nemlig elbilandelen i nybilsalget i Finnmark ned på 32,5 prosent, mens de øvrige fylkene alle hadde en elbilandel trygt plassert nord for femtiprosent-streken.
– Alt i alt er det virkelig gledelig å se at så mange velger elbil, sier Christina Bu.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!