Hopp til innhold

Flere vil kunne kjøre tyngre elvarebiler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gladmelding til næringsdrivende: Nå blir det snart enklere førerkortregler for elvarebiler.

Slik det er nå, har enkelte større elektriske varebiler, på grunn av batterivekten, havnet i førerkortklassen for lett lastebil, klasse C1. Men nå kommer det positive signaler fra regjeringshold om at førerkortreglene kan bli endret slik at flere kan kjøre elvarebiler med vanlig klasse B-førerkort.

– Flere velger elvarebil

I en pressemelding sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) dette: – Økt bruk av nullutslippskjøretøy er et viktig tiltak for å nå regjeringens mål i miljøpolitikken. Vi vil derfor at det skal bli enklere å kjøre elvarebiler med førerkort for personbil, selv om de er litt tyngre enn det som ellers er tillatt. Dette kan gjøre at flere velger elvarebil i stedet for en fossildrevet varebil. Derfor har samferdselsministeren nå bedt Vegdirektoratet om å foreslå at alle som har hatt førerkort klasse B i to år, også kan kjøre varebiler med «alternative drivstoff med totalvekt inntil 4250 kilo», som det formuleres på byråkratspråk. Den økte vekten må, ifølge pressemeldingen, knyttes til «det alternative framdriftssystemet» (altså i praksis: vekten på batteriet), og lasteevnen kan altså ikke øke sammenlignet med en fossildrevet versjon. Det er nye EU-regler som nå gjør det mulig å tillate dette for kjøretøy man ellers måtte hatt C1-sertifikat for å kjøre, og som kanskje kan bidra til at vi får se flere grønnskiltede elvarebiler på veiene fremover. Det som videre vil skje, er at Vegdirektoratet utarbeider og sender regelendringene på høring, men man regner med at endringene vil være på plass allerede til våren. Les også: Økt vrakpant ved bytte til elektrisk varebil

Henger kraftig etter

Mens elbilsalget ellers har tatt av her i landet, har varebilsegmentet hengt etter. Selv om elvarebilsalget doblet seg i første halvdel av 2018 sammenlignet med samme periode i fjor, er de reelle tallene relativt beskjedne: Av 20.087 varebiler solgt i første halvdel i år, var bare 814 elektriske, det betyr at andelen er under fire prosent. Til sammenlikning nærmer elbilen seg 50 prosent av nybilmarkedet på personbilsiden. Elbilforeningen er positiv til regjeringens endringsforslag, og håper det kan bidra litt til å få fart på utviklingen i for denne typen kjøretøy: – Nye tiltak som kan få fart på overgangen til nullutslipp i varebilsegmentet er kjempeviktig, særlig i byene. Varebiler går i all hovedsak på diesel, som bidrar sterkt til lokal luftforurensing. Får vi flere dieselvarebiler av veien og erstatter dem med nullutslippsbiler, vil det gi oss bedre byer å bo i, sier Morten Edvardsen, politisk rådgiver i Norsk elbilforening. Les også: Volkswagen e-Crafter prøvekjørt At elvarebilsalget har gått såpass trått her i landet, har sammensatte årsaker, understreker Edvardsen.  Han peker på faktorer som at kjøpsinsentivene i liten grad har truffet for næringstransport, men også på et så langt lite utvalg av varebiler og begrenset rekkevidde på de modellene som finnes i markedet. – Å lette på førerkortkravet for lette varebiler er derfor et lite, men positivt steg, avslutter Edvardsen.