Hopp til innhold

EU vil fase ut fossilbiler fra 2035 – blir press på ladeinfrastruktur

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYE KLIMAMÅL: EUs nye klimapakke betyr en kraftig reduksjon i utslipp.

I går kom EUs plan for å halvere utslippene innen 2030 og fase ut bensin- og dieselbiler fra 2035. – Det vil bety økt press på ladeutbygging, sier Erik Lorentzen i Norsk elbilforening.

«Fit for 55» er en gigantisk pakke med nye lover og regler som skal redusere klimagassutslippene i EU med 55 prosent innen 2030. Et mål som også Norge har vedtatt at vi skal nå. Vegtransporten skal få et eget europeisk kvotesystem, og det vil bli satt et tak for hvor store utslippene fra vegtrafikk i hele EU kan være. Det skal innføres fra 2026.

Trinnvis fram mot 2050

EU-kommisjonens mål er å bli klimanøytrale innen 2050. Innen 2030 foreslår kommisjonen at utslippene fra nye personbiler og varebiler skal reduseres med 65 prosent. Og innen 2035 skal utslippene altså reduseres med 100 prosent. For å nå dette målet, vil EU blant annet fase ut salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035. LES OGSÅ: Analytikerne er klare – nye fossilbiler borte i EU i 2035

Vil by på nye ladeutfordringer

KREVER LADERE: Fagleder Erik Lorentzen i Norsk elbilforening.
Her hjemme er ambisjonene enda større. I Norge er som kjent målet at det ikke skal selges fossilbiler etter 2025. Men da er en av utfordringene å bygge nok ladestasjoner til elbilene. En stor elbilsatsing i hele Europa vil legge et enda større press på at norske elbilladere må bli både flere og bedre. – Det har kommet masse nye ladere det siste året. Det er kjempebra. Men det er ikke nok, og vi må få opp tempoet i utbyggingen. Det er bra i noen områder i Norge, mens i andre områder mangler vi masse ladere. Samtidig mangler vi nye ladere med høyere effekt som de nye bilene kan bruke på en god måte, sier Erik Lorentzen, leder i fag og rådgiving i Norsk elbilforening. Stortinget har derfor bestilt en nye ladestrategi fra regjeringen som skal legges fram i løpet av 2022. LES OGSÅ: Nådeløs EU-dom – tyske bilprodusenter får 9 milliarder i dieselbot

Dette er EUs klimapakke

LES OGSÅ: Nå ruller det 400.000 elbiler på norske veier