Hopp til innhold

Elbilforeningens medlemsservice: En storm av henvendelser etter prissjokket i Oslo

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KONTROVERSIELL PRISØKNING: Reaksjonene strømmer inn til avdelingen for medlemsservice i Elbilforeningen etter forrige ukes kraftige prishopp på Oslos kommunale ladestolper. Foto: Martin Thronsen/elbil.dev05.dekodes.no

Forrige uke skrudde Oslo opp prisene med opptil 170 prosent på de kommunale ladestolpene. Nå strømmer reaksjonene inn til medlemsservice i Elbilforeningen.

Fra 8. desember ble prisene for elbillading ved de kommunale ladestolpene justert kraftig opp i Oslo.

Der fungerer det slik at man ikke betaler for strømmen man får på batteriet, men for tiden man står parkert og lader.

Dette gir etter økningen skyhøye priser, ikke minst for elbilistene som trenger å la bilen stå ved ladestolpen over natten når det er behov for strømpåfyll.

Lading på de kommunale ladestolpene kan sammenlignes med hjemmelading for elbilister som ikke har mulighet for å lade bilen sin hjemme, for eksempel fordi de bor i leilighet uten garasje eller egen parkering og er nødt til å gateparkere når de setter fra seg bilen.

– Dette er et tema som skaper reaksjoner. Det er mye følelser knyttet til økonomi i disse tider, og vi har fått inn svært mange henvendelser fra medlemmene våre om dette, sier leder for medlemsservice, Henriette Edvarda Berntsen.

Opptil 170 prosent prisøkning på ladestolpene fra torsdag:

Sjokkøkning på ladeprisene i Oslo

Påvirker mange

Berntsen forteller at mange Elbilforeningen-medlemmer i Oslo har ringt til medlemsservice og spurt om råd som følge av den nye prissituasjonen.

Men flere har også skrevet inn til Elbilforeningen fordi de er fortvilte og rådville etter den saftige prisøkningen. Her er ett eksempel:

«Jeg bor i Oslo, jobber i Kjeller og kjører elbil, og må bruke gatelading fordi jeg bor i et borettslag uten parkering. Jeg har sjekket prisen på å lade over natten, og det blir mer enn hurtiglading ved Circle K eller andre. Det er kjempedumt og veldig urettferdig. Jeg kjøpte bare elbil i mai og alt var bra før. Nå tenker jeg å selge bilen og kjøpe diesel fordi det blir billigere. Oslo må gjøre det bedre.»

En annen er kritisk til om økningen stemmer overens med dagens strømpriser:

«Jeg er selvfølgelig klar over at strømprisene har økt, og at kommunens kostnader til lading av elbil har økt tilsvarende. Men denne takstøkningen står ikke på noen måte i forhold til dette… Etter de nye takstene betaler man nå kr 49 per time på dagtid, og kr 34 per time på kveld/natt og på søndager. Med en ladehastighet på 3,6 kW/t blir dette en pris på hhv 13,61 og 9,44 pr kWt.»

Tesla øker ladetilbudet:

Åpner Oslos største lynladerstasjon

Vekker følelser

Flere av henvendelsene bærer preg av at de nye prisene påvirker økonomien betraktelig:

«Hei, jeg blir konkret påvirket av dette med skyhøye priser på kommunale ladestasjoner. Jeg har ikke egen ladestasjon. Jeg kjøpt billig elbil fordi jeg trengte en økonomisk billig bil, da jeg er aleneforsørger og går på AAP. Det er veldig synd at Oslo kommune fortsetter å sette opp ladeprisene. I tillegg til alle de andre høye prisene på alt det andre vi trenger.«

Andre reagerer med å fyre seg opp:

«Hvilke har ønsket denne forhøyelsen av ladeavgiftene… Det er jo umulig å skjønne at vi skal behøve å betale dette.  Her er det faktisk vanlige folk også blant bileierne!!!«

«Jeg er en av dem som nylig har kjøpt elbil pga at det skal være billigere, bor på Kiellands i Oslo. Helt sykt med disse prisene, blir skikkelig forbanna!! Noe må gjøres.» 

Atter andre gir nå uttrykk for at de angrer på at de har gått over til elbil.

«Jeg er beredt på å betale normal pris for normal ladning. Hvis ikke så må jeg ty til hurtiglading på forskjellige bensinstasjoner.  PS. Begynner å angre på å at jeg har kjøpt elbil selv om jeg synes det er en opplevelse å kjøre den.» 

Prissjokket i Oslo – dette gjør Elbilforeningen:

  • Vi har lenge presset kommunen for å innføre en prismodell basert på faktisk forbruk, altså pris per kWt. 
  • Vi jobber knallhardt opp mot Oslos politikere for å innføre en rettferdig prismodell. 
  • Vi mener at prisen bør være betydelig lavere enn hurtiglading. Det er ikke tilfellet nå.
  • Vi gjennomfører møter med alle partier i bystyret. 
  • Vi har bedt om innsyn i tallgrunnlaget kommunen bruker for å fastsette prisene. 
  • Vi er aktive i media for å informere byens innbyggere om prisendringen og legge press på bystyret. 
  • Vi gir oss ikke før vi har endret Oslo kommunes prismodell for gatelading. Støtt vårt arbeid og bli medlem.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

«Gjør dere nok?»

En av dem som skriver, spør seg om Elbilforeningen har gjort nok i denne saken:

«Fra mitt ståsted – som medlem og Oslo-innbygger – så fremstår Elbilforeningen litt for passive overfor elbil-tilretteleggingen i Oslo. Jeg har hatt hybrid ladebil og deretter ren elbil siden 2016, og har dessverre ikke merket en eneste forbedring knyttet til det offentlige ladetilbudet i byen i denne perioden.»

En annen er ikke enig i Elbilforeningens fremgangsmåte etter at nyheten om prishoppet ble kjent:

«Jeg mener det var en svært dårlig ide at Elbilforeninga anbefaler at man ikke bør kjøpe elbil i Oslo om man er avhengig av offentlig lading. Det fins da mange bedre og mer konstruktive måter å fremme denne saka på?»

Elbilforeningen-utspillet medlemmet reagerer på, er dette:

Prissjokket på gatelading i Oslo:

Advarer oslofolk uten egen parkering mot å bytte til elbil

«Elbilistene må betale, de også!»

Heller ikke alle som skriver til medlemsservice er enige i at prisendringen i Oslo er en dårlig nyhet:

«Jeg er for elbil, men jeg er overrasket over at elbileiere forventer at de ikke skal betale hva ting koster. De betaler lite bompenger, lite for parkering, kan kjøre i kollektivfelt osv.  Når Oslo kommune øker betalingen for å lade så er Elbilforeningen på nyhetene og mener at hele elbilpolitikken er ødelagt.  At elbileiere skal betale for strøm er nesten katastrofe.»

Andre har tatt frem regnearket:

«Bør en ikke ta med i regnestykket parkering og bompenger også?  Beboerparkering kr 5400 for bensin/diesel og 1620 for elbil. Bompenger kr 28/32 for bensin/diesel og kr 14 for elbil. Det å kunne kjøre i kollektivfelt regnes vel ikke som en fordel siden det ikke koster noe.» 

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

«Ingen strømstøtte for gateladerne»

Et medlem mener prisøkningen er en urimelig diskriminering av innbyggere som ikke har fordelen av å kunne lade ved egen husvegg:

«Dette vil jeg anta at er noe som gjennomgående er en fordel for innbyggere med dyrere rekkehus eller eneboliger der det er biloppstillingsplass på egen tomt, og som samtidig nyter fordel av strømstøtte til lading.»

Noen strømstøtte er det selvsagt ikke snakk om for osloboere som ikke har andre muligheter for lokal normallading enn å ty til Oslos ladestolper.

Innskriveren konstaterer at tiden som elbileier i Oslo nok er over etter kommunens prisøkning:

«Så elbilen havner nok på Finn.no en av de nærmeste dagene.» 

Vedkommende legger for øvrig til dette:

«Jeg kan også nevne at jeg i går kveld måtte helt ut av byen for å finne ledig hurtiglader. Samtidig var det aller første torsdagskveld jeg kan huske (det er ellers alltid fullt før hyttetrafikken på fredager) uten en eneste bil som ladet i gata hos oss (se vedlagte bilde). Det er neppe helt tilfeldig.» 

TOMT VED LADESTOLPENE: «Aller første torsdagskveld jeg kan huske (det er ellers alltid fullt før hyttetrafikken på fredager) uten en eneste bil som ladet i gata hos oss. Det er neppe helt tilfeldig», skriver et medlem til Elbilforeningens medlemsservice.

«Useriøs miljøsatsing i hovedstaden»

En annen innskriver mener at Oslo kommune ikke kan være seriøs i sin miljøsatsing i hovedstaden:

«Jeg har en nyere elbil og en eldre dieselbil. Sistnevnte har omtrent ikke vært i bruk etter at jeg fikk elbilen. Men nå tar jeg den frem igjen. Den er 16 år, har ikke partikkelfilter og er en SUV. Kort sagt en bil man ikke vil ha mange av i Oslos gater. For meg som ikke har mulighet for å lade hjemme er det gunstigste alternativet nå å fylle diesel og betale noe høyere bomavgifter. For meg virker dette helt tullete og jeg tenker at Oslo kommune ikke kan være seriøs i sin miljøsatsing.»

Siste innskriver konkluderer slik:

«Det burde være en selvfølge at man fakturerer for strøm basert på antall levert kW. Det er kW som er «varen» man er ute etter. Ikke parkering. Å parkere bilen i Oslo gjør jeg langt billigere andre steder.»

Kommunale ladere i Oslo:

Lovet 200 ladere i år. Så langt har det blitt 10

Henriette Berntsen i Elbilforeningens medlemsservice sier hun forstår reaksjonene, og understreker at foreningen nå jobber hardt med å få til en bedring for osloelbilistene som ikke har så mange andre alternativer enn byens kommunale ladestolper.

– Vi lytter til medlemmene våre og tar dem på alvor.

Dette er de nye prisene:

TakstType ladingMakstidAvgiftstidTidligere satser per timeNY SATS per time
3051Semihurtig korttid3 timer09–2023 kroner62 kroner
20–0913 kroner35 kroner
3052Normal korttid3 timer09–2028 kroner49 kroner
20–0913 kroner35 kroner
3053Semihurtig langtid3 timer09–2023 kroner62 kroner
20–0913 kroner35 kroner
3054Normal langtid3 timer09–2028 kroner49 kroner
20–0913 kroner35 kroner
Mann lader elbil

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også