Hopp til innhold

Elbilisten 2021: Rekordmange planlegger elbilferie i sommer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PAUSE I DET FRI: I år vil 6 av 10 på elbilferie i sommer. Da er en ladestopp – som her ved Valle i Setesdal – nødvendig på reisen.

Og stadig flere har allerede brukt elbilen til feriereiser, viser en fersk undersøkelse fra Norsk elbilforening blant norske elbilister.

Hvert år foretar Norsk elbilforening en stor spørreundersøkelse blant elbilister, og årets undersøkelse som faktisk er den tiende i rekken – «Elbilisten 2021» – viser at stadig flere norske elbilister har brukt elbilen sin på ferieturer.

55 prosent svarte i årets undersøkelse at de hadde brukt elbilen sin på ferieturer med minst én overnatting, mens 43 prosent svarte det samme i den tilsvarende undersøkelsen i 2020.

NATURLIG UTVIKLING: – At seks av ti elbilister planlegger tur med elbilen i sommer, er veldig gøy, mener Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

 

På spørsmål om elbilistene har planer om å dra på sommerferie med bilen sin i år, svarte til sammen 61 prosent av elbilistene bekreftende på dette.

LES OGSÅ: Turistmålene hvor du kan lade elbilen din

61 prosent vil på elbilferie i sommer

– At så mange planlegger elbilferie, er veldig gøy. Men det er egentlig en naturlig utvikling. Stadig flere elbiler med lengre rekkevidde og god plass gjør det mulig. Som i fjor, blir det Norgesferie på de aller fleste av oss også i år. Det betyr i overkant av 180.000 elbiler på farten i sommer, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Mer spesifikt svarte 55 prosent at de ville dra på ferie med elbilen innenfor Norges grenser, mens 5 prosent svarte at de planlegger å dra på elbilferie i Norden. To prosent svarte at de planla å dra på ferie med elbilen utenfor Norden i sommer.

– En stor endring fra i fjor er at det blir mye enklere å ta elbilen på tur til Troms og Finnmark. Endelig har det kommet et grunnleggende hurtigladenettverk på plass der, så flere kan ta turen lengst nord i Norge. Det samme er i ferd med å skje langs Helgelandskysten, hvor det tidligere har vært veldig mangelfullt.

LES OGSÅ: Opplev Norges vakreste veistrekninger med elbil 

Men hva med ladekøene?

Det blir stadig flere elbiler på veiene. Per første kvartal i år er det registrert 356.000 elektriske personbiler. I tillegg kommer 11.000 elektriske varebiler.

Etter fjorårets sommer oppga en av tre elbilister at de hadde opplevd ladekøer ofte eller alltid. Elbilforeningens generalsekretær er spent på hvordan de vil bli i år. I gjennomsnitt har det blitt færre biler per hurtiglader sammenlignet med 2020.

– Selv om antallet hurtigladere øker, er det store lokale variasjoner, så køer er det lurt å være forberedt på. Typiske flaskehalser der elbilister opplevde køer i fjor, som Brokelandsheia ved E18, har det kommet fem nye lademuligheter pluss 18 nye for Tesla, mens på Dombås og Lom har det knapt blitt bygget flere.

Planlegg ruta

Forberedelser er nøkkelen til en stressfri elbilferie. Det er lurt å planlegge ruta godt og sjekke om du kan lade på overnattingstedet.

– Bruk gjerne ElbilAppen eller ladekartet på elbil.dev05.dekodes.no. Der får du oversikten over alle ladestasjonene i Norge og forslag til ladestopp basert på elbilen du kjører. Lad mens du sover om du har mulighet til det. Og når du hurtiglader, stopp når bilen har nådd 80 prosent. Det reduserer ladekøene og er bra for lommeboka, råder Christina Bu.

Elbilisten 2021 viser også at nesten 7 av 10 elbilister opplever hurtigladestoppene som en nødvendig pause som de kombinerer med en benstrekk eller spisepause.

Sju tips for en stressfri elbilferie

1. Planlegg ruta 
Du sparer tid og unngår stress om du planlegger reiseruta godt. Sjekk at det finnes lademuligheter. Med ElbilAppen eller ladekartet på elbil.dev05.dekodes.no kan du både planlegge ruta og få forslag til ladestopp underveis, basert på hvilken elbil du kjører.

2. Gjør unna ladingen underveis 
Planlegg flere ladestopp underveis. Da unngår du forsinkelser dersom det er ladekø eller et ladepunkt ikke fungerer.

3. Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent 
De færreste har behov for å fullade batteriet de siste prosentene. Det tar lang tid, er dyrt – og vil fort skape unødige køer og frustrasjoner.

4. Lad mens du sover
Det er lurt å sjekke om du kan lade bilen der du overnatter. Husk også at lading ofte tilbys ved for eksempel kjøpesentre, museer og fornøyelsesparker.

5. Ha med deg egen ladekabel 
På hurtigladestasjonene sitter kabelen fast i laderen, som på en bensinpumpe. Det er likevel lurt å ha med seg ladekabel til ladepunkter hvor ladingen går saktere, som ved nattlading. Ta med deg både en såkalt Type 2 kabel, og en kabel med vanlig stikkontakt i bagasjerommet.

6. Sjekk hvor mye strøm bilen din kan ta i mot
Lynladere leverer høy ladeeffekt og koster mer å bruke. Men velger du en lynlader med høyere minuttpris, og bilen din ikke kan ta imot mer enn 50 kW, blir prisen mye dyrere enn nødvendig. Er du usikker på hvor høy effekt bilen din tar? Oversikten Elbiler i dag gir deg svar.

7. Vær beredt! 
Du må aktivere laderen og betale for tiden du lader, uavhengig av hvor du stopper. Ladeoperatørene har ulike løsninger for betaling, og her er det fort gjort å miste oversikten. Bruker du Elbilforeningens ladebrikke får du tilgang til ladestasjoner i hele Norge, og slipper flere brikker og ytterligere telefonapper. Det gjør ladingen enklere.

Bakgrunn: Fakta om «Elbilisten 2021»