VW ID.5 og ID.5 GTX 4MOTION









I utgangspunktet helt samme bil som SUVen ID.4, men med coupé-karosseri.
Lang rekkevidde og sporty design skal gjøre at Volkswagen skal kapre flere elbilentusiaster med sin nye ID.5 SUV-coupé. Volkswagen har utstyrt modellene med det de kaller flytende, organisk design, som skal gi bilen et mer moderne og kraftfullt uttrykk. Taklinjen strekker seg over den forlengede D-stolpen og avrundes ned mot spoiler. I motsetning til ID.4 leveres ID.5 kun i to varianter – ID.5 Pro og ID.5 GTX 4MOTION – der sistnevnte har trekk på alle fire hjula.
ID.5 leveres med fem seter og er drøyt 4,59 meter lang, 1,85 meter bred og 1,61 meter høy. I størrelsesøyemed er den med andre ord veldig lik ID.4 (4,58 meter lang, 1,85 meter bred og 1,63 meter høy).
Selv om bakenden er lavere enn ID.4 har Volkswagen faktisk klart å gjøre bagasjerommet litt større. ID.5 kan nemlig vise til 549 liter mot ID.4 sine 543.
ID.5 Pro har 204 hestekrefter (150 kW). Med dette klarer den 0-100 km/t på 8,4 sekunder. Bilens toppfart er 160 km/t.
Storebror ID.5 GTX 4MOTION har 299 hestekrefter (220 kW) noe gir bilen en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 6,3 sekunder. Bilens toppfart er 180 km/t.
Begge variantene leveres med en batteripakke på 77 kWt (82 brutto). Dette gir bakhjulstrekkeren ID.5 Pro en rekkevidde på 533 kilometer, mens firehjulstrekkeren har 509 (WLTP, blandet kjøring).
ID.5 Pro kan trekke tilhengervekt opptil 1000 kilo, mens storebror GTX kan ta 1200 kilo. Begge bilene er typegodkjent for taklast på inntil 75 kilo, men med et stort aber. Volkswagen skriver nemlig:
«Volkswagen tilbyr ikke takrails til ID.5 og ID.5 GTX bruk av lastestativ er derfor ikke tillatt da lastestativene kan skade bilen. Skader påført som følge av bruk av lastestativ dekkes derfor følgelig ikke av bilens nybilgaranti». Å ha taklast på bilen blir derfor på eget ansvar.
NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 7-8 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 11-12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 23-24 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 36-37 timer.
HURTIGLADING: ID.5 kan lynlade med maksimalt 135 kW DC via CCS-plugg. Overraskende nok oppgir VW ulike tall for Pro og GTX selv om de har samme batteri og samme makskapasitet i kW. Pro skal gjøre øvelsen på 29 minutter, mens GTX er oppgitt til 36 minutter.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Volkswagen Norge.
Les også:
Tekniske spesifikasjoner ID.5 Pro
Batterikapasitet brutto | 82.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 77.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 10.4 sek |
Topphastighet | 160 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,48 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 517 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 490 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 360 km |
Egenvekt uten fører | 2117 kg |
Tillatt totalvekt | 2650 kg |
Maksimal tilhengervekt | 1000 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4599 mm |
Bredde karosseri | 1852 mm |
Høyde | 1615 mm |
Bredde m/speil | 2108 mm |
Motorytelse total kW | 128 kW |
Motorytelse total hk | 174 hk |
Dreiemoment total | 235 Nm |
Tekniske spesifikasjoner ID.5 GTX 4MOTION
Batterikapasitet brutto | 82.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 77.0 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 6.3 sek |
Topphastighet | 180 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,60 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 495 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 465 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 345 km |
Egenvekt uten fører | 2242 kg |
Tillatt totalvekt | 2750 kg |
Maksimal tilhengervekt | 1200 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4599 mm |
Bredde karosseri | 1852 mm |
Høyde | 1615 mm |
Bredde m/speil | 2108 mm |
Motorytelse total kW | 220 kW |
Motorytelse total hk | 299 hk |
Dreiemoment total | 460 Nm |