Hopp til innhold

MG 5 Electric

Den første folkelige elektriske stasjonsvognen?

Ahh, den gode gamle stasjonsvognen. Fra Volvo 240 til VW Passat, Ford Mondeo og Skoda Octavia. Alle har vært blant de mest solgte modellene før SUVen kom på 2000-tallet og tok helt over. I disse dager skal alle ha høyreiste SUVer med trekk på alle fire – og er det ikke en SUV er det en slags kvasi-SUV, en crossover blir de gjerne kalt, med forhjulstrekk og høy bakkeklaring.

Men nå har altså MG kommet med en helt tradisjonell stasjonsvogn. MG sier de er først ut, men Porsche Taycan Cross Turismo kan minne veldig om en stasjonsvogn også. Da skal vi huske på at MG 5 koster godt under halvparten, så la oss si dette er den første folkelige elektriske stasjonsvogna!

MG 5 har vært i salg med bensinmotor i det store utland siden 2018, men kom som helelektrisk variant til Norge høsten 2022. Siden MG 5 kun selges som helelektrisk variant i Norge vil vi i denne artikkelen kun omtale den som MG 5.

Normal bakkeklaring, konservativ karosseriform, fem dører og fem seter. Kanskje ikke det mest spennende du har hørt om, men mange ønsker ikke mer enn det, og med lav bakkeklaring har man som regel lavere luftmotstand, noe som er spesielt nyttig når man snakker om rekkevidde på elbiler.

Stasjonsvogn betyr i tillegg gjerne mye plass. Bagasjerommet er på hele 578 liter – ikke verst med tanke på de beskjedne yttermålene: 4,54 m lang, 1,81 m bred og 1,51 m høy.

MG 5 kan i tillegg ha taklast på opptil 75 kilo og har også mulighet for tilhenger. Dessverre er maksvekta på tilhengeren ikke spesielt høy: 500 kilo er maks.

MG 5 er forhjulsdrevet og har en ytelse på 184 hestekrefter (115 kW). Da gjør bilen 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder. Topphastigheten er på 185 kilometer i timen.

Rekkevidden er oppgitt til 400 kilometer, målt etter WLTP-standarden. Den høye rekkevidden forklares av et forholdsvis stort batteri til en liten bil på 67,9 brutto, hvorav 61,1 av disse skal være tilgjengelig til kjøring (såkalt nettokapasitet).

MG 5 er også utstyrt med varmepumpe, som vi vet hjelper betraktelig på rekkevidden om vinteren.

Batteriet lades via en ombordlader på 11 kW med Type 2-kontakt, mens hurtiglading via likestrøm er begrenset til 92 kW med CCS-kontakt.

MG 5 leveres med hele 7 års garanti eller 150 000 km (hva enn som treffer først).

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 6 timer, med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) cirka 9 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 19 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 30 timer.

HURTIGLADING: MG 5 hurtiglader med maks 90 kW DC via CCS-plugg. I vår test brukte vi 33 minutter fra 20 til 80 prosent, fra 80 til 90 prosent brukte vi 14 minutter, så å lade over 80 prosent er ikke noe poeng.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Ytterligere informasjon og oppdaterte priser finner du hos MG.

Les også: Test av MG 5: Mest for penga?

Tekniske spesifikasjoner

Batterikapasitet brutto61.1 kWh
Batterikapasitet netto57.4 kWh
Batterigaranti km km
Batterigaranti år år
Akselerasjon 0-100 km/t8.3 sek
Topphastighet185 km/t
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Energiforbruk1,75 kWh / mil
Rekkevidde NEDC km
Rekkevidde WLTP400 km
Rekkeviddeanslag sommer385 km
Rekkeviddeanslag vinter280 km
Egenvekt uten fører1637 kg
Tillatt totalvekt2017 kg
Maksimal tilhengervekt500 kg
Maksimal taklast75 kg
Lengde4600 mm
Bredde karosseri1818 mm
Høyde1543 mm
Bredde m/speil2059 mm
Motorytelse total kW115 kW
Motorytelse total hk184 hk
Dreiemoment total280 Nm