Hopp til innhold

Enighet om Oslopakke 3: Dyrere for elbiler – men fortsatt halv pris

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Viktig signal, sier Elbilforeningens leder Christina Bu, og sender samtidig en kraftig advarsel til regjeringen.

Etter å ha forhandlet gjennom store deler av vinteren, er samarbeidspartnerne Oslo, Viken og staten enige om en ny Oslopakke 3-avtale.

Den innebærer blant annet at det blir dyrere å passere bomringene inn mot byen – også for elbilister.

Men siden forhandlingene har vært bundet av stortingsvedtaket om at nullutslippsbiler skal betale maksimalt halv takst, den såkalte 50 prosentregelen, lønner det seg fremdeles å kjøre elbil fremfor bensin- og dielsebil i og rundt Oslo.

– Dette er et viktig signal til de mange som nå vurderer å kjøpe seg elbil, enten brukt eller ny, om at det fortsatt vil lønne seg å velge en utslippsfri bil fremfor en forurensende bil, sier generalsektær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Forhandlingsresultatet må godkjennes av bystyret i Oslo og fylkestinget i Viken.

På pressekonferansen sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo Sirin Stav (MDG) følgende:

Jeg er fornøyd med at vi har fått økt takstene for fossilbiler kronemessig mer enn takstene for elbiler.

Hun la også til at forhandlingspartene fra Oslo hadde ønsket å øke fossilbiltakstene mer.

Hennes forhandlingsmotpart Anette Solli (H) fra Viken fylkeskommune la derimot vekt på at hun var positiv til at samferdselministeren har signalisert at han vil utrede om elbiltaksten kunne øke mer i framtiden enn 50 prosent av fossilbiltaksten.

Forhandlingene om Oslopakke 3 i gang nå:

– Bompengerabatt avgjørende for at Oslo skal nå klimamål

Legger seg på nøyaktig 50 prosent

Takstene skal økes i to omganger, først fra 1. september i år, deretter fra 1. januar 2024. I tabellen under ser du nåværende takster opp mot de nye, inkludert brikkerabatt.

BiltypeI dagI dagFra 1/9-2022Fra 1/1-2024
Indre ringBygrensa og OsloringenAlle ringerAlle ringer
Bensinbil utenom rush14,417,622,424,8
Dieselbil utenom rush1620,825,628
Elbil utenom rush44,811,212,4
Bensinbil i rush17,622,427,229,6
Dieselbil i rush19,224,829,632
Elbil i rush7,28,813,614,8

Innenfor dagens politikk er det fullt mulig å øke bompengetakstene for elbiler så lenge den relative forskjellen opp til forurensende kjøretøy aldri overstiger 50 prosent av taksten for foruensende biler.

Som tabellen viser, har Oslopakke 3-avtalen lagt seg nøyaktig på denne grensen fra september 2022. Det innebærer en relativt sett kraftigere skjerpelse for elbiler enn forurensende biler, men i kroner er økningen litt høyere for fossilbiler. Dette fordi elbiler til nå har ligget lavere enn 50 prosent av taksten av forurensende biler.

For elvarebil gjelder det fortsatt fullt fritak for bompenger.

ADVARER: Generalsektretær Christina Bu i Norsk elbilforening ber regjeringen hegne om 50 prosentregelen

Kraftig advarsel til regjeringen

Bu er enig i at elbilistene skal være med å finansiere kollektivtrafikken i Stor-Oslo, men bemerker at dagens nyhet innebærer en markant økning.  

– Elbil utgjør fortsatt under 30 prosent av bilparken i Oslo. Skal Oslo nå sine ambisiøse klimamål om at 100 prosent av bilparken skal være nullutslipp innen 2030, må vi ha miljørabatt som sikrer at stadig nye forbrukere tar valget og bytter ut sin forurensende bil med en elbil, sier hun.   

Ordentlig fare på ferde er det imidlertid først hvis politikerne går løs på 50 prosentregelen, slik samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok til orde for tidligere denne uken.

Regjeringen vurderer kutt i elbilfordelene:

Rabatten ved bompasseringer kan ryke: – Helt uakseptabelt

– Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om ikke å så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent. Regelen er ment å være varig og forutsigbar sånn at det alltid vil lønne seg å ta det utslippsfrie valget, sier Bu.  

Pengene som kommer inn skal blant annet brukes på kollektivprosjekter som Fornebubanen, veiprosjekter/sykkelveier og drift/vedlikehold av trikk og t-bane.

NRK skriver at partene i forliket forutsetter at Fornebubanen skal bygges. Prosjektet har imidlertid gått på den ene kostnadssprekken etter den andre, og det råder fortsatt tvil om hvorvidt Oslo bystyre og Viken fylkesting ønsker å gå videre med planene.

ENIGE ENN SÅ LENGE: Forhandlingspartene i Oslopakke 3 presenterte enigheten på en pressekonferanse fredag 29. april. Fral venstre Andreas Halse (gruppeleder i Oslo bystyre for Ap), Edvin Søvik (fylkesråd for finans i Viken, Ap) Anne Haabeth Rygg (gruppeleder i Oslo bystyre for Høyre), Sirin Stav (byråd Oslo, MDG), Anette Solli (gruppeleder Viken fylkesting for Høyre)

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også