Hopp til innhold

Denne «motorsykkelen» er elektrisk – og unik i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gunnar var null bilinteressert, og da han kjøpte denne doningen, viste det seg at den ikke engang klassifiseres som bil. Likevel sto jubelen i … kalesjen.

I en bakgate bak slottet i Oslo står en underlig hvitsprengt en. Nei, vi snakker ikke om Gunnar Lindhjem Kristiansen, men om den lille elektriske firehjulingen han kjøpte tidligere i år, som han akkurat nå kravler inn i. Den ser ut som en liten strandbil, og er på sett og vis også en liten strandbil, bortsett fra at Gunnar bruker den som helårsbil – og stort sett bare i byen. Til handleturer, til jobben og til henting og levering i barnehagen. – Det er utrolig hvor varme de termodressene til ungene er nå for tiden, så det blir neppe noe problem selv på kaldeste vinteren. Og det er jo ikke grenser for hvor populær man blir i barnehagen når man henter ungen sin i denne bilen, forteller Gunnar Lindhjem Kristiansen med et glis.

Inspirert av kultbil

Bilmerket heter NOSMOKE, med tilnavnet Flower Power, og er en franskbygget liten elbil sterkt inspirert av den klassiske strandbilen Mini Moke, som sist ble produsert for noen tiår siden.

Om navnet spiller på at denne bilen er elektrisk og følgelig slipper ut «No smoke» – eller om det bør leses som franskmennenes hyllest til inspirasjonskilden («Nos Moke», altså fransk for «Vår Moke») er et åpent spørsmål, som i hvert fall ikke den minimalt bilinteresserte eieren Gunnar Lindhjem Kristiansen har noen formening om.

– Nei, jeg ville bare ha noe lite og praktisk. Det er litt stress med dører og inn og ut når jeg skal levere i barnehagen. Og så ville jeg ha noe lite og lettkjørt. Så googlet jeg litt rundt etter golfbiler og slikt, og da dukket denne opp. Da tenkte jeg: «Den er jo perfekt!».

Første (og kanskje siste?) i Norge

Problemet var at bilen ikke fantes i Norge. Dermed ringte Gunnar til fabrikken i Frankrike, som kunne fortelle at det var en kar som hadde agenturet på bilmerket i Norge, men at han ikke hadde solgt så mye som en bil for dem så langt. – Så ringte jeg til ham og sa at jeg bare MÅ ha en sånn! Og slik ble det. Etter litt leveringstid, var Gunnars Nosmoke på plass i Norge, som første utgaven av bilen i landet. Skjønt bil og bil, ifølge Gunnar hadde Statens Vegvesen store problemer med å klassifisere den, siden kjøretøyet var helt nytt for dem. – De måtte kontakte fagavdelingen og greier og lurte fælt på hva de skulle gjøre med den. Vegvesenet endte til slutt opp med å registrere den som tung motorsykkel.

Rekkevidde: Åtte mil

– Det med motorsykkel kom helt overraskende på meg, men det betyr i hvert fall at jeg kan kjøre på motorveien med den hvis jeg vil, selv om kjerra knapt gjør 80 kilometer i timen. – Du har ikke tenkt deg så veldig mye ut på motorveien, kanskje? – Nei, jeg hadde egentlig bare tenkt å kjøre rundt i byen, opp og ned Bogstadveien, ned til båten i Frognerkilen og til barnehagen og sånt, men den er jo megakul å futte rundt i, så det blir en del kjøring, det er like gøy hver gang! Men spesielt langt kommer han neppe. Rekkevidden er på omtrent åtte mil, under gode forhold. Da han fikk bilen tidlig på våren, merket han raskt at rekkevidden sank når det var ekstra kaldt. – Det holder likevel for meg, og om sommeren trenger jeg ofte ikke lade den på flere dager, selv om den er i daglig bruk.

Stiv pris?

Prislappen på den lille elektriske rariteten var på rundt 190 000 kroner. – Det var kanskje litt stivt, men jeg kjøpte ikke dette som et leketøy, men fordi den er superpraktisk for meg. – I tillegg måtte du kanskje investere i MC-lappen? – Nei, jeg ble fortalt at jeg klarer meg med vanlig bilførerkort, men jeg har faktisk ikke sjekket det. Det er i så fall veldig merkelig, for dette er jo ingen motorsykkel. I verste fall får jeg ta MC-lappen, da. For jeg har i hvert fall ikke tenkt å kvitte meg med bilen.

Forsikrings- og bomforvirring

Motorsykler går gratis i bomringen, elbiler gjør som kjent ikke lenger det i Oslo og stadig flere andre steder i landet. For sikkerhets skyld skaffet Gunnar seg en bombrikke, siden han kjører en elbil som teknisk sett anses som en motorsykkel. – Jeg har jo bare registreringsskilt bak, men jeg tenkte at her er det kanskje best å være føre var. Men om jeg betaler bompenger eller ikke, er jeg ikke faktisk ikke sikker på. Jeg finner vel ut av det før eller siden. MC-problematikken viste seg også da Gunnar skulle forsikre Flower Power-bilen sin. Forsikringspremien lå an til å bli temmelig saftig. – «Tung motorsykkel», sa forsikringsagenten som forklaring da jeg ringte ham. Men da ba jeg ham bare søke på Nosmoke på YouTube, konstaterte han «at denne har jo verken to hjul eller går i over 200 kilometer i timen» – og da ordnet det seg kjapt.

Danker ut Ferrarier

Topphastigheten har så langt ikke gitt ham noen problemer i trafikken. – Jeg gir gass og – svisj! Jeg har ikke målt hvor lang tid den bruker på 0 – 50, eller 0 – 70 hvis jeg skal pushe det litt. Akselerasjonen er god nok, den. Jeg holder fint følge med trafikken, i hvert fall i 60-sonen. Etter et halvår med Nosmoke har Gunnar begynt å venne seg til at han mildt sagt utgjør en kuriositet i trafikkbildet. – Folk ser jo på meg som om jeg kjører en UFO. De peker og vinker og gir tommel opp non stop når de ser meg dure rundt. Jeg har en kompis som har Ferrari, og han sier at jeg får langt mer oppmerksomhet, og på en mer positiv måte. Men oppmerksomheten er bare en morsom bonus, for meg er jo dette primært et nyttekjøretøy. Han høres ut som han oppriktig mener det, men vi griper oss i å undre hva kona hans tenkte da han kom hjem med dette «nyttekjøretøyet» til like oppunder to hundre tusen. – Hun har vel blitt vant til at jeg har gjort rare ting før, så hun ble ikke helt sjokkert. Og nå har hun til og med begynt å kjøre den litt selv.

På med gaffateip

Gunnar forteller at familien har en vanlig familiebil i bakhånd, som brukes til mer distansekrevende «nyttekjøring». – Men den er ikke elektrisk. Jeg er så lite bilinteressert at jeg faktisk ikke aner hvordan jeg endte opp med en dieseldrevet Volvo engang. Men den brukes knapt i byen nå som jeg har denne, og det er jo ikke usannsynlig at neste gang vi kjøper ny «vanlig» bil, blir det en elbil, sier Gunnar, og legger til: – Men uansett skal det holde hardt å finne en like sjarmerende bil som denne. Gunnar klapper sin Nosmoke kjærlig på kalesjen, som flere steder er teipet fast i frontruten med gaffateip. – Kalesjen er forresten det eneste som er litt jalla med bilen, den har en ganske dårlig festeløsning og holdt på å blåse av da jeg nærmet meg 70 en gang. Så jeg måtte holde den fast med hånden resten av turen, og etterpå valgte jeg å teipe den fast. Det har jo vært litt dumt i sommer – når jeg på fine dager kunne kjørt med kalesjen nede – men det blir litt for mye styr på grunn av teipen. Men bortsett fra dette med kalesjen og gaffaen, mener Gunnar Lindhjem Kristiansen at han har verdens kuleste bil. – Eller motorsykkel, da.