Hopp til innhold

Test av Mercedes-Benz B 250e: Besto vinterprøven

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den fikk et realt møte med våt og gusten februar, men Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, også kalt B 250e, har mye som trengs for å bli en suksess.

Den ferske modellen er bare noen dager unna norgeslansering, og det foreligger allerede flere hundre signerte kontrakter. Kan hende er elektriske B-klasse det som skal til for å lokke trofaste Mercedes-Benz-kunder over fra eksosbil. For det er ingen som helst tvil om at denne elbilen har det preget stjernen i grillen forplikter til. Vi mottar ferskingen med 97 prosent på plass på batteriet. Det skulle bety noe sånt som 31 kWh tilgjengelig batterikapasitet (av 32 maks). blogg-20150227-inni 800 Ved avreise fra Lørenskog, der bilen ikke var tilkoblet strømnettet og med kaldt batteri, antyder bilen først at vi skal ha 182 kilometer rekkevidde til rådighet. Med noen nedoverbakker unnagjort, ruller vi inn i Operatunnelen med et gjennomsnittsforbruk på 1,47 kWh på den første drøye mila. Det skulle selvsagt ikke vare, noe som kan forklares med både noen få plussgrader og våt veibane på det meste av strekningen vi tilbakela i løpet av 44 timer med bilen.

Størst aller bakerst

Elbilens komfortunderstell har relativt lang fjæringsvei, og gjør at elektriske B-Klasse altså heller mer mot komfort enn typisk kjøredynamikk. Det betyr eksempelvis at den svelger trikkeskinner og humper i Oslo-gatene med den største selvfølge. Den henger også godt med på notene ved litt mer aktiv landeveiskjøring, men det merkes også at den faktisk er 1,6 meter høy og ikke altfor lang. Se derfor opp for en viss krengningstendens – til tross for det lave tyngdepunktet. Styrefølelsen er ellers av godt merke, til tross for de piggfrie vinterdekkene, og retningsstabiliteten likeså. Baksetet byr på over gjennomsnittlig benplass for kompaktklassen, og er ganske høyt montert. Det betyr også at 4-åringen har god utsikt fra det forovervendte BeSafe-barnesetet. Plass er det også til det bakovervendt barnesetet (9-18 kg), men da bør ikke passasjeren foran være altfor langbent og grasiøs. blogg-20150227-baksete 800 Bagasjevolumet er forresten størst blant de kompakte elbilene – med hele 501 liter. Dersom baksetet legges ned, øker lastevolumet til nesten 1,5 kubikkmeter. En god start i denne avdelingen, med andre ord.

Mangler DC-hurtiglading

B-Klasse har fått det meste av drivlinjeinnmaten sin fra Tesla. Det betyr elektrisk motor foran, med en 11 kW stor ombordlader, og batteripakke på 36 kWh brutto plassert under gulvet. Av dette kan man hente ut enten 28 eller 32 kWh. Sistnevnte krever at man velger den såkalte RangePlus-pakka, som skal gi inntil tre mil ekstra rekkevidde (detaljer i utstyrsavsnitttet). Da vi annonserte denne testen på Facebook tidligere i uka, var det mange som reagerte på at elektriske B-Klasse ikke lar seg hurtiglade. Den innvendingen er absolutt forståelig, og det er lett å drømme om en løsning der denne elbilen hadde fått 50 kWh-batteripakke og tilgang til Teslas superladere. Men den valgte løsningen fungerer likevel godt. Ved lading på et offentlig Type 2-ladepunkt (opptil 22 kW), henter B-Klasse ut 11 kW. Samme ladefart kan man få hjemme (16A, 3-fase, 400V), men det krever – som tallene viser – at man er tilkoblet TN-nett med 400V. Begge deler betyr fullading på under tre timer. Bor du i et område med passende infrastruktur, og er du ikke typen som bare må på langtur ofte? Da bør ikke mangel på hurtiglading være noe problem. blogg-20150227-lading 800 Jeg ladet for det meste bilen hjemme i garasjen (bildet), via veggboks, på 16A (1-fase, 230V). Ladetiden ble da omtrent ni timer via Type 2-kabelen. Denne ladingen var dønn stabil og forutsigbar.

13 mil praktisk rekkevidde

Ganske tidlig ble det tydelig at B-Klasse tok for seg godt fra batteriet, under de rådende temperatur- og kjøreforholdene. Etter 265 kjørte kilometer, landet det blandede forbruket på 2,5 kWh/mil Da hadde varmeapparatet stått på 21 grader kontinuerlig, underlaget hadde vært en blanding av motorvei, landevei og bykjøring, noen få plussgrader og mye våt veibane. Sistnevnte gir som kjent økt rullemotstand og ditto forbruk. Standard kjøreprogram (E) ble benyttet, med noen kjappe avsporinger til det virkelig puritanske spareprogrammet (E+) og sport (S). Og det er først med sistnevnte man faktisk forstår at motoren leverer 180 hestekrefter. Med E-programmene i bruk, er det betydelig motstand i wattpedalen. blogg-20150227-bakfra 800 Praktisk rekkevidde med disse triste februarforholdene, var altså cirka 13 mil. Med tørr vei, og dekk med mindre rullemotstand, er det all grunn til å tro at den vil levere stødige 17-18 mil rekkevidde i sommerhalvåret. Opp mot 20 mil vil kreve at man matcher det oppgitte forbruket etter NEDC-normen, nemlig 1,66 kWh/mil. Erfaring viser at det slett ikke er umulig i sommerhalvåret. En artig gimmick: Vår testbil var utstyrt med radarbasert regenereringshjelp. Det betyr at bilen selv bremser og regenererer i nærtrafikk, når den legger merke til hindringer i veien. Systemet for skiltgjenkjenning skal faktisk også bidra til å fange inn mest mulig energi, uten at det er noe man legger så veldig merke til.

Kjapp utstyrsgjennomgang

Utstyrsmessig er B-Klasse helt klart på høyden før man har krysset i den svært merketypiske og rikholdige ekstrautstyrslista. Ett eksempel er autobremsen, som er et fint sikkerhetstillegg. Radarbasert regenerering og skiltgjenkjenning havner på «nice to have»-lista, akkurat som blindsonevarsling via sidespeilene. RangePlus-pakken, som gir inntil tre mil ekstra rekkevidde, er imidlertid essensiell. Foruten at man kan ta i bruk fire ekstra kilowattimer fra batteriet, inkluderes mørk-tonede ruter med varmeisolerende glass, oppvarmet frontrute og utvidet isolering av tak og dører. Ja, det koster 6.840 kroner ekstra, men jeg ville ikke tatt meg råd til å la være. blogg-20150227-isola 800 Skinnsetene har forresten god passform og støtte både i pute og rygg, men manglet i testbilen tilvalget elektrisk justering (korsryggen kan justeres automatisk). Med en god del plukk fra ekstrautstyrslisten, ender prislappen på vår testbil på 345.000 kroner. Altså utgjør tilleggene 67.500 kroner, og noe av det kunne vært valgt bort uten å tape mye av helheten. Og, for den som måtte lure på det, elektriske B-Klasse kommer ikke med varmepumpe i denne omgang. PS. I morgen, lørdag 28. februar, har Rogaland elbilforening årsmøte (klokken 12.00) hos Bertel O. Steen på Forus. Her blir deltakerne blant de første i landet som får prøvekjøre nye B-Klasse!

TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz B-Klasse ED

Ytelse: 132 kW/180 hk Dreiemoment: 340 Nm Rekkevidde (oppgitt): 120-230 km (avhengig av vær, temperatur og kjørestil) Batteri: 36 kWt (netto 32 kwh, med RangePlus) Forbruk (oppgitt): 1,66 kWh/mil Egenvekt:  1.725 kg LxBxH (m): 4,36×1,81×1,60 Bagasjerom: 501-1.456 liter Toppfart: 160 km/t 0-100 km/t: 7,9 sek Pris, fra: 277.500 kroner (pris testbil: 345.000 kroner)