Hopp til innhold

Vidar har tre biler, men dattera vil bare kjøre elektrisk: – Elbil er jo lagd for unge mennesker

NYSGJERRIG PÅ ELEKTRISK: Vidar Moen fra Modum har flere biler. Dette er den første elektriske, hvis man da ikke regner med de bilbanebilene han holdt på med i barndommen.

Vidar Moen har holdt på med biler siden han var sju – de første var elektriske. Nå har han vendt tilbake til røttene.

– Det er ganske sømløst og veldig gøy med elbil, fastslår Vidar Moen fra Modum.

– Men de andre to du har er bensinbiler?

– Ja, den ene er en hybrid, en Toyota RAV 4. Den tredje bilen har jeg mest for gøy.

– Hva slags bil er det?

– En Mazda MX5 toseter, en roadster. Det er en ekstra gøy bil.

– Du er nok også ekstra bilinteressert?

– Ja, jeg har jo bilbane hjemme fremdeles og kan ikke lenger skylde på ungene. Jeg liker å leike med bil, jeg.

BEGYNTE SOM SJUÅRING: Her ser du de første elbilene Vidar Moen kjørte.

– Hvem i familien kjører elbilen mest?

– Kona. Og dattera – når hun er hjemme. Elbiler er jo lagd for unge mennesker.

– Hvordan da?

– Det er jo så mye «tøtsj» i den. Jeg må leite for å finne info i menyen. Det der tar de unge på en helt annen måte.

– Er det noen ulemper med elbilen?

– Ja, den sliter fælt på dekka. En elbil er tung. Dekka var spist opp etter 29.000 kilometer.

– Oj!

– Ja, denne er bakhjulsdreven, så korden stakk ut på kanten av dekka. Vinterdekka går det bedre med. De får ikke samme friksjonen som på sommeren.

– Men det blir jo dyrt, da!

–Ja, men nå har vi lært å bli litt mer bevisste, og vi følger bedre med på lufttrykket. Jeg tror det skal gå bedre framover. Så jeg er fornøyd med elbil. Jeg tror nok at jeg bytter inn den RAV-en i en elektrisk snart.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Hei! Kjenner du noen som burde være med i denne spalten? En som har en elbil de er glad i, og som vil fortelle litt om dette? Kanskje er det til og med deg? Uansett er det bare å tipse oss:

Tips oss!

Her kan du sende elbil.dev05.dekodes.no forslag til nyheter og saker.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også