Hopp til innhold

Universitets-rektor Krogh gikk for en 3-er: – Den er verken hobby, smykke eller sosial markør

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

AKADEMIKER: Som mange akademikere, er ikke rektor Christen Krogh ved OsloMet spesielt opptatt av bil. Men av og til skal han frem, han òg. Foto: Privat

Rektor ved OsloMet, Christen Krogh, går gjerne i gule Adidas. Men Teslaen hans er mer av den anonyme sorten.

Det er atter liv på campus i Pilestredet i hovedstaden. Studenter har returnert fra hele landet, og nye er kommet til.

Sjefen sjøl har bare et par kilometer til jobben og lar familiens første nullutslippsbil stå i garasjen, en blå Tesla Model 3.

– Da vi bodde i Asker for noen år siden ble det etter hvert populært å kjøpe seg elbil. Vi hadde ikke elbil, men «en bil», uttalt «énbil». På den tiden hadde de fleste som kjøpte elbil flere biler …

Men nå har du jo kjøpt den nye folkebilen, Tesla Model 3 …

– Er Tesla Model 3 en folkebil? I prosessen prøvekjørte vi både Volvo, Ford og Audi. Men det ble som sagt en Tesla. Jeg synes bil er innmari kjedelig. Ideelt skulle jeg gjerne sett at vi klarte oss uten.

Du trenger den ikke?

– Jeg bor rett ved universitetet OsloMet og sykler eller går hele året. Skal jeg noe i byen pleier jeg å sykle. Jeg er veldig glad for at Oslo har blitt en mer sykkelvennlig by. Miljøvennlig er det jo også.

Men kjører du litt lengre turer innimellom?

– Ja. Med familie i Arendal og hytte er det jo ganske praktisk med bil. Det går buss og tog til Arendal, men det ville vært et slit å gå trekvart mil i oppoverbakke fra nærmeste busstopp for å komme til hytta.

– Hadde du noen kriterier før kjøpet?

– Hovedkriteriet var så mye ny bil for så lite penger som mulig. På grunn av hytta ville vi ha firehjulstrekk. På grunn av familien i Arendal var rekkevidde viktig. Det var rent funksjonelle kriterier.

Hva med fargen?

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!



– Vi synes ikke standardfargen var så fin, og rød kostet mye mer enn blå. Valg av farge var som med valg av bil. Blå var så mye fin farge vi fikk for så lite penger som mulig. Jeg er som du skjønner ingen entusiastisk bileier. Den er verken hobby, smykke eller sosial markør. Teslaen er for transport.

– Har du noen gang vært interessert i bil, da?

– Store deler av sommerferien i år kjørte kona og jeg en fiat 500 kabriolet på kryss og tvers i Frankrike. I fjor var vi i Skottland. Da hadde vi en liten BMW kabriolet. Det var en varmere opplevelse å kjøre med taket nede i Provence enn på Hebridene. Det regnet mindre også.

BOR I BYKJERNEN: Christen Krogh slipper å lete gatelangs etter ledige ladepunkter, for familien har garasjeplass i nærheten av der de bor. Der får den blå Tesla Model 3-en svært mye alenetid. – Jeg bruker ikke bilen særlig mye, medgir rektoren ved OsloMet. Foto: privat

– Blir det diskutert elbil i lunsjen på OsloMet?

– Det er et veldig stort universitet og det snakkes sikkert mye bil mange steder. Men ikke så mye der jeg spiser lunsj.

– Kan du si tre pene ting om din Model 3?

– Lett å kjøre. Akselererer raskt. God stemmestyring, som jeg stort sett bruker for navigasjon.

– Har du din egen «kjøremusikk»?

– Er ikke all musikk kjøremusikk? Da vi solgte gamlehytta hørte jeg på Lars Winnerbäck, og spesielt låta «Köpt en bil» da jeg reiste til og fra visninger. Det er en bra kjørelåt!

Stian har store stjerner på sin Nissan ARIYA:

Kjører hardt på med kino­reklame

Hei! Kjenner du noen som burde være med i denne spalten? En som har en elbil de er glad i, og som vil fortelle litt om dette? Kanskje er det til og med deg? Uansett er det bare å tipse oss:

Tips oss!

Her kan du sende elbil.dev05.dekodes.no forslag til nyheter og saker.

Her kan du lese om Tesla Model 3 på elbil.dev05.dekodes.no – en bil vi også har testet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også