Hopp til innhold

Milepæl for Volkswagen: Nå har de solgt 500.000 elbiler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GØY FOR DEM: Volkswagen har totalt solgt en halv million helelektriske biler siden de begynte med elbil.

Norge blir hyllet når VW feirer at de har rundet en halv million solgte elbiler. Herfra skal det bare akselerere.

Her hjemme foregår det en kamp mellom Tesla og Volkswagen om å bli mest solgte bilmerke i år.

Bilekspertens råd:

Hva lønner seg – ny eller brukt elbil?

Tesla leder knapt

Fredag 11. november ledet Volkswagen med 13.912 biler mot Teslas 12.686.

Tar vi bort alle fossile folkevogner, er tallet 11.635, og da leder Tesla hittil i år.

Vi vet at kaia i Drammen er sprengfull av både Volkswagen og Tesla, så det blir kamp helt frem til rakettene fyres av på nyttårsaften.

BUZZ -Y: Duellen som er mer naturlig enn du skulle tro.

– Norge er forløperen innen elektrisk mobilitet. ID.4 toppet registreringsstatistikken der i oktober. Dette eksemplet viser at ID.-familieproduktporteføljen samsvarer med behovene til kundene våre, sier Imelda Labbé, styremedlem for salg, markedsføring og ettersalg i Volkswagen, i en pressemelding.

FORNØYD MED NORGE: Imelda Labbé fremhevet Norge som innovativt når hun nå feirer en halv million solgte biler.

Høye ambisjoner

Volkswagen har mål om kun å produsere elektriske kjøretøy i Europa fra 2033.

Innen 2030 skal helelektriske kjøretøyer allerede stå for minst 70 prosent av Volkswagens enhetssalg i Europa.

I USA og Kina sikter selskapet mot en elbilandel på over 50 prosent for samme periode.

Volkswagen skal lansere ti nye elektriske modeller innen 2026.

Volkswagen vil ha den bredeste porteføljen av elektriske kjøretøy i bilindustrien:

– Fra e-bilen på inngangsnivå med en målpris på under €25 000 til det nye flaggskipet Aero B vil vi ha det riktige tilbudet i hvert segment, sier Labbé.

MEB er ryggraden

Den modulære elektriske plattformen (MEB) skal være en avgjørende faktor i det akselererte løftet til den globale elektriske mobilitetskampanjen under merkevarens ACCELERATE-strategi.

MEB fungerer som det tekniske grunnlaget for alle de fullt elektriske og fullkoblede kjøretøyene i ID.Familie, og inneholder i dag ID.3/4/5/6 og Buzz, i tillegg til flere modeller fra Audi og Skoda.

Den skal gi enorme stordriftsfordeler og redusere kostnadene ved elektrisk mobilitet, og dermed gjøre overgangen til karbonnøytral mobilitet raskere.

Test av Volkswagen ID.3 1st Plus: Overbevisende vinterbil

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også