Hopp til innhold

Jubler for nytt hurtigladenettverk i Namdal og Nordland: – Endelig!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HÅP I SIKTE: I 2022 kommer det hurtigladenettverk langs en av Norges mest populære feriestrekninger – Kystriksveien. Foto: Vidar Breivik

Enova gir 14,8 millioner kroner i støtte for etablering av totalt 12 hurtigladesteder i Namdalen og langs Kystriksveien.

– Dette har vi jobbet lenge for. Hele anbudsprosessen forsvant ut i intet for et år siden, men endelig vil det komme på plass. Det er vi veldig fornøyd med, sier styreleder Svein Krogsæter i Nordland elbilforening. Kystriksveien er et yndet feriemål og hverdagsvei for folk i 26 kommuner. En av Norges vakreste bilturer strekker seg fra Steinkjer i Trøndelag, til Bodø i Nordland. Men her opplever mange elbilister ladeangst. Nå er det endelig endelig en løsning i sikte. LES OGSÅ: Vidar tok saken i egne hender da utbyggingen gikk i stå Det er Helgeland Kraft som har vunnet anbudet om å bygge ut hurtigladere i Namdalen og langs Kystriksvegen. Pakken omfatter seks ladesteder langs Fylkesvei 17 fra Foldereid til Saltstraumen. I tillegg skal det etableres ett ladested ved Umbukta på E12. BKK vil ta hånd om det som kalles Nordland Nord. Her skal BKK bygge til sammen fem ladesteder ved Skogvatnet (Bjørnfjell), Steigen, Gullesfjord/Lofastkrysset, på strekningen Risøyhamn/Andenes og på strekningen Gimsøystraumen bruk – Reine på Vestvågøy. Med begge disse pakkene blir det etablert totalt 48 hurtig- og lynladepunkter, som alle skal være ferdig utbygd  høsten 2020.
Primus motor Vidar Breivik tok saken i egne hender da ladeutbyggingen gikk i stå. Han  satte i gang et omfattende arbeid med å kartlegge behovet i distriktet. Foto: Hilde Kvammen
 

– Minimumsløsning

– Dette er en befrielse, for vi har ventet lenge. Nå har de 18 måneder på seg til å bygge ut, men jeg håper at de mest prekære kan åpne allerede til sommeren, sier Vidar Breivik, som bor i Glåmfjord. Selv kjører han en 2013-modell Nissan Leaf, som har en reell rekkevidde på bare åtte mil nå som det er kaldt og man trenger behagelig varme inne i bilen. – Det er ni mil fra Ørnes til Saltstraumen, og hele Gildeskål kommune er utelatt. Her bør det opp en ekstra lader, mener Breivik, som mener Enova setter for lange avstander mellom ladepunktene. Det hele bærer litt preg av minimumsløsning. De burde gått ned på en minimumsavstand på åtte mil og ikke 10 mil. Husk at det er mange som kjører med tilhenger eller campingvogn, og med mange bruktbiler som har lav rekkevidde, blir dette ofte for snaut.
Her kommer de nye laderne i Namdalen og Nordland.

Bred interesse

– Enova skal være en avgjørende drivkraft i omstillingen til lavutslippssamfunnet. Med denne støtten håper vi at satsingen rundt utslippsfri transport skyter enda mer fart, sier markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland, i en pressemelding. Støtten til etablering av hurtigladernettet i Nordland og Namdalen ble gjennomført som en konkurranse. Enova har mulighet til å gi støtte på opptil 100 prosent av investeringskostnaden, og Fottland forteller om bred interesse for å delta i konkurransen. – Vi fikk inn fire kvalifiserte søkere på hver av pakkene, noe vi er svært fornøyde med. Dette gir jo best mulig resultat ut av hver støttekrone. Både Helgeland Kraft og BKK vinner fordi de har de laveste støttebehovene samtidig som de treffer kvalifikasjonskriteriene, sier Fottland.

– Viktig

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) er svært fornøyd med denne tildelingen.
– Regjeringen har lagt frem en klimaplan som viser hvordan vi skal nå klimamålene. For å nå disse målene, er det blant annet viktig med god infrastruktur for lading av elbiler. Gjennom Enova legger vi til rette for at det skal være enkelt å kjøre elbil i hele Norge. – Nå blir det enklere å bruke elbil blant annet i Namdalen, langs Kystriksveien i Nordland og i Lofoten og Vesterålen – til glede både for de som bor og ferierer der, sier klima- og miljøministeren.

Fornøyde vinnere

De to vinnerne av konkurransen er takker for tilliten fra Enova. – Vi gleder oss til å gjøre det enklere å ferdes med ladbar bil i disse områdene. Vi har hurtig- og lynladere 137 steder i Norge, men dette blir våre fem nordligste hurtigladere. Nå vil vi se hvor raskt vi kan få på plass laderne på disse fem stedene. Vi vet både lokalbefolkning og turister har savnet flere ladere, og vi gleder oss til å åpne disse, sier leder for BKKs hurtigladersatsning, Odd Olaf Askeland. – Helgeland Kraft har ambisjoner om å være en tydelig drivkraft i det grønne skiftet på Helgeland. En infrastruktur for lading av elbil er grunnleggende for å oppnå en elektrifisering av bilparken i regionen. For oss handler dette om å tilrettelegge for å ta i bruk elektriske alternativer, og er helt i tråd med vår satsning på bærekraft og utvikling av fornybare Helgeland, sier daglig leder Torkil Nersund i Helgeland Kraft Vannkraft AS.