Hopp til innhold

Kommer til Norge: Elbilene som kan bytte batteri på tre minutter

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BATTERIBYTTE: Kjør inn og en robot skifter batteripakken i løpet av tre minutter. Nå skal Nio bygge slike batteristasjoner i Europa, også. Foto: NIO

Kinesiske Nio har elbiler som kan bytte batteri i en fei. Nå er det bekreftet: Etter sommeren skal de etablere seg i Norge.

«Vil du bli med på å etablere det neste store bilmerke i Norge?» Slik lyder stillingsannonsene fra den kinesiske bilprodusenten. På Finn.no og andre plattformer søker de etter medarbeidere i Norge. Og etter det vi erfarer, skal det være snakk om flere titalls medarbeidere som skal ansettes. Foreløpig er det om lag 15 stillinger innenfor disse arbeidsområdene: – Vi vil tre inn i det europeiske markedet, og selvsagt er nordområdene på dette kartet, opplyser en noe hemmelighetsfull visepresident for NIO Europe, Hui Zhang, til Elbilforeningen. – Allerede i andre halvår vil vi kunne lansere bilene på det europeiske markedet, sier han.
NIO ES6 er en SUV som passer godt for norske forhold. Rekkevidden med 100 kWh batteri skal være 610 km basert på den kinesiske NEDC-standarden. Den har 544 hk og gjør 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Foto: NIO

Fire elbiler

Det betyr at vi får enda en fersk, kinesisk aktør som skal inn for å konkurrere om Ola og Karis elbilgunst. Fra før kjenner vi MG ZV, som riktignok bærer et engelsk navn. Merket slo i fra seg allerede det første året med 3720 solgte biler her hjemme. Andre vi er blitt kjent med, er Maxus, BYD, Byton, Xpeng og Hongqi. Nio er ikke bare litt enklere å uttale. Deutsche Bank spår også at dette blir «det neste ikoniske bilselskapet». Og det virker som om modellrekka er tilpasset norske kunder,  også. Hittil har Nio kommet med tre SUV-er, EC6, ES6 og ES8, og nylig lanserte de en stor sedan – ET7. Og Nio legger lista høyt: – Vi skal konkurrere i premiumsegmentet mot godt etablerte elbil-produsenter, sier Zhang.
BYTTESTASJON: I Kina popper det stadig opp flere slike Battery Swap-stasjoner. Nå vil Nio etablere et slikt nettverk også i Europa. Foto: Nio

Batteristasjoner

Bilene er spennende i seg selv, men det er på batteriløsningen de virkelig kan skille seg ut. Dette har de kalt BaaS – Battery as a Service – og er et samarbeid mellom Nio og tre andre store selskaper, deriblant batteriprodusenten CATL. I Kina har Nio allerede etablert et par hundre byttestasjoner, som kan bytte inntil 312 batterier hver dag. Og det popper opp stadig nye hver uke. Målet er å bygge 300 slike i året med maks avstand på 20 mil mellom hver.  Selskapet hevder at dagens stasjoner allerede har utført mer enn 1,5 millioner batteribytter.
OPTIMISTISK: Visepresident for NIO Europe, Hui Zhang.
Ved hjelp av appen kan eierne bestille utskiftning av det tomme batteriet til et som er fulladet på en Nio Swap station. Selve byttet gjøres unna i løpet av tre minutter. Du kjører inn i en hall og en robot skifter batteriet, som sitter under bilen. Så er det bare å kjøre ut igjen med et friskt og fulladet batteri. Dette kan løse problemer med ladekø og ikke minst vil man alltid kunne ha et oppgradert batteri. For etter hvert som teknologien utvikler seg, kan elbilen stadig oppgraderes med lengre rekkevidde. Nio har tidligere uttalt at de skal komme med et batteri som har en kapasitet på hele 150 kWh i løpet av 2022. Dette skal kunne gi en mulig rekkevidde på inntil 100 mil målt etter den kinesiske NEDC-standarden.

Mobil hurtiglader

I Kina tilbyr også Nio at bilen kan hurtiglades der den står. Det skjer ved hjelp av en mobil ladeservice som kommer til deg – enten det er hjemme eller langs veien.  – Vi undersøker også denne muligheten i Europa, sier Zhang.

Batteriabonnement

Et eget samarbeidsselskap står for utleie av batteriene, og det betyr at du kan abonnere på kraftkilden. I Kina koster en ES6 rundt 500.000 kroner – med batteri om bord. Men du kan velge å kjøpe bilen uten og heller abonnere på batteriet. Da koster bilen rundt 390.000 kroner pluss en månedspris på rundt 1400 kroner for batteriabonnementet. (Gjelder 70 kW-batteri på ES6, EC6 og ES8). – Med denne fleksible løsningen tror vi flere vil bytte bensin- og dieselbilene sine med en elbil, sier Nio-sjef William Li.

Liten, men i vekst

Sedanen Nio ET7 er den siste i rekken av fire biler. Den er 5,1 meter lang, 1,98 meter bred og 1,5 meter høy. Altså større enn Tesla Model S. Foto: Nio
NIO er en forholdsvis fersk bilprodusent og en liten produsent, men har rukket mye på kort tid. Foreløpig kan de bare produsere rundt 10.000 biler i måneden. Men det skal ikke stå på mål og visjoner. I januar leverte Nio 7.200 biler, som er ny månedsrekord for elbilprodusenten. Sammenlignet med samme periode året før, er det en vekst på 352,1 prosent, opplyser selskapet i en pressemelding

Tallene fordelte seg slik:

Til sammen har Nio levert 82.866 biler siden sin spede begynnelse.
Dette er Nio