Hopp til innhold

De første 700 ID.3-utgavene er på plass i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er en merkedag for alle oss som jobber med Volkswagen, sa Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak da vi møtte ham til en eksklusiv ID-prat.

Hovedgrunnen til de brede smilene er at de aller første utgavene av ID.3 kom med bilbåt til Bekkelagskaia i Oslo på morgenen 28. august, faktisk flere enn 700. – Dette er de første kundebilene, samt biler til våre forhandlere. Nå kan modellen prøvekjøres hos forhandler, sier en fornøyd Edvardsen-Eibak, som har måttet vente tålmodig på bilene som følge av koronasituasjonen. Førsteutgaven det er snakk om, bærer navnet ID.3 1st – nærmere bestemt Plus-utgaver med batteripakke på brutto 62 kilowattimer (kWh), hvorav 58 er netto tilgjengelig til kjøring. Det skal gi en WLTP-rekkevidde på 420 kilometer. Plus-utstyrsnivået prises forøvrig til i overkant av 400.000 kroner, mens startprisen med samme batteripakke er rett i overkant av 350.000 kroner. – Om kort tid vil vi også åpne for bestilling av biler med den største batteripakken, med 82 kilowattimer, hvorav 77 er netto tilgjengelig til kjøring, sier Edvardsen-Eibak, og legger til at denne vil ha bakhjulsdrift, med en teoretisk rekkevidde etter WLTP-syklusen på 550 kilometer. Den minste batteripakken vil bli tilgjengelig fra 2021.

Eksklusivt ID.4-besøk

Ikke minst hadde den norske importøren Harald A. Møller AS fått den kommende ID.4-modellen på et eksklusivt norgesbesøk. – Det er morsomt for oss å være et viktig marked for Volkswagen-fabrikken. Derfor er vi blant de fæ landene som har fått lov til å få ID.4 på besøk. En prototype, riktignok, men utseendet er akkurat slik produksjonsmodellen blir, sier Edvardsen-Eibak. ID.4-modellen får sin verdenspremiere i slutten av september. Den er bygd på samme plattform som ID.3, og har samme akselavstand (2.765 mm) og batterivalg. Den er likevel vesentlig større, og blir på samme måte tilgjengelig med både to- og firehjulsdrift. Hva ID.4 vil koste, er ennå ikke klart. Hvordan den ser ut innvendig blir heller ikke avslørt før verdenspremieren.

Firehjulsdrift fra 2021

Utgaven med lengst teoretisk rekkevidde er bakhjulsdrevet og med den største batteripakken som altså har 82 kWh og 77 er netto tilgjengelig til kjøring. WLTP-rekkevidden for denne skal være cirka 500 kilometer. – Det er den bakhjulsdrevne utgaven som blir tilgjengelig først, rett etter verdenspremieren, og den vil komme til Norge mot slutten av 2020. Levering av utgaver med firehjulsdrift skjer først fra 2021, sier Edvardsen-Eibak, uten å spesifisere nærmere hvilken måned det kan være snakk om. ID.4 blir typegodkjent for både taklast og tilhenger, men dataene for vekt blir ikke offentliggjort før verdenslanseringen. ID.3 kan forøvrig ikke trekke tilhenger, men kan utstyres med krok for sykkelstativ eller skiholder (med last inntil 75 kilo). For begge modeller (med største batteripakke) blir det maksimal lynladehastighet på 125 kW via CCS-plugg. For det mellomste batteriet (brutto 62 kWh) er maks ladefart 100 kW.