Hopp til innhold

Regjeringen tåkelegger: Må kutte fire ganger så mye

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

I følge Regjeringens egne beregninger kommer Norge til å kutte 5,5 millioner tonn CO2 fram til 2030. Vi må kutte fire ganger så mye for å nå målene regjeringen har forpliktet oss til.

– Det er opplagt at løsningen ikke kan være å gjøre det billigere å velge fossile biler framfor nullutslippsbiler, slik regjeringen har gjort, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Utslippene fra veitrafikken har økt med over 30 % fra 1990. Vi er alvorlig på hælene i forhold til 2030-målet. Den gode nyheten er at elbilpolitikken virker, og regjeringen må trappe opp innsatsen.

Utslippskuttene fra personbiler er beregnet til 2 millioner tonn i 2030. Det tilsvarer 1 millioner elbiler i Norge i 2030 fra dagens 100.000 elbiler.

– Regjeringen lener seg for mye på at ny teknologi skal gjøre jobben. Men, den norske elbilsuksessen fram til nå skyldes i stor grad aktiv politikk i kombinasjon med teknologiutvikling, sier Christina Bu.

I flere statsbudsjett på rad har Regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF redusert engangsavgiften for fossile biler og dermed gjort nullutslippsbiler mindre konkurransedyktige.

– Det er ingen grunn til å feire seg selv. Regjeringen skryter uhemmet av elbilpolitikken mens de i realiteten stimulerer til blant annet større salg av dårlige ladbare hybrider, som har mye høyere utslipp enn det som er oppgitt, sier Christina Bu.

Samtidig har Regjeringen overlatt ansvaret for å videreføre lokale elbilfordeler som gratis parkering, til kommunene. Resultatet er at rundt halvparten av bykommunene har innført parkeringsavgift for nullutslippsbiler.

– Trondheim var først ute med å innføre full parkeringsavgift for elbiler og hittil i år har elbilsalget i Sør-Trøndelag gått ned 21 prosent, sier Christina Bu.