Fikser ladepunkt der ingen skulle tru
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla-entusiaster har sørget for ekstra 22 kW-lademuligheter i fire av de fem nordligste fylkene. Og det har dryppet litt på svenskene også.
Entusiaster i Tesla Owners Club Norway (TOCN) startet eget ladefond. Siktemålet var det samme som i den nye ladeveilederen fra Elbilforeningen: Lettere ladetilgang for elbilister på reise.
Midlene i fondet stammer i sin helhet fra frivillig økt medlemskontingent, og har gått til etablering av Type 2-ladepunkt (22 kW).
– Vi så at den kommersielle og offentlige satsingen på ladestasjoner var konsentrert rundt de store byene. Som Tesla-eiere hadde vi andre behov, siden bilene er godt egnet til langturer. Vi ville kort sagt ha flere grisgrendte lademuligheter, sier TOCN-styremedlem Odd Bakken.
– En viktig faktor var å gjøre ladingen enklest mulig. Derfor satte vi krav om at eventuell betaling måtte foregå enten kontant eller via et kontonummer for innbetaling i ettertid, legger han til.
Nøkkelen er mersalg
Det ble satt en maksimal timepris på 30 kroner, og inntektene skal dekke strøm og vedlikehold.
– Vår ide er at mersalg er motivasjonen til å drifte en ladestasjon. Elbilister bruker gjerne ladetiden til å handle, sier Bakken, som legger til at ingen av de samarbeidende virksomhetene har valgt å ta betalt for strømmen så langt.
Han sier laderne på Fauske og Namsskogan kom på plass i samarbeid med eRoute71N-prosjektet, og det er partneren som har lagt opp premissene for bruk.
– På Fauske tar hotellet betalt for å levere ut nøkkel, opplyser Bakken.
Fakta: De 11 TOCN-laderne
- Namskogan (Nord-Trøndelag): 2
- Fauske (Nordland): 2
- Amfi Svolvær (Nordland): 2
- Røros Hotell (Sør-Trøndelag): 1
- Laponia Hotel Arvidsjaur (Norrbottens län, Sverige): 1
- Ayanda A/S Andenes (Nordland): 1
- Amfi Finnsnes (Troms): 2
- Joker Sørkjosen (Troms): 2 (under bygging)