Vi har testet Renault ZOEs nye ladekabel
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter lang ventetid har Elbilforeningen fått låne et testeksemplar av Zaptec sin nye ladekabel som gjør at Renault ZOE kan lade overalt.
Testeksemplaret lader på 10A og kan bare kople seg til strømnettet via en vanlig husholdningskontakt (schuko). Den gir ikke rask lading, men gjør at Renault ZOE også kan lade på 230v IT-nett som det finnes mest av i Norge.
En senere versjon vil ha utskiftbar del med Type 2-kontakt til nyere ladestasjoner. Vi skaffet imidlertid tilveie en overgang fra Type 2 til schuko og det fungerte smertefritt.
Imidlertid er den stor i forhold til andre ladekabler. Den tar plass i bagasjerommet og den dominerer på ladestasjonen. Vekten er drøye 3 kg og lengden er 45 cm.
Jeg forstår at utstyr som dette ikke kan pakkes inn i samme størrelse som kladden på en alminnelig ladekabel, men håpet må da være at Renault lager en utgave av bilen der denne trafoen er bygd inn.
Virker etter hensikten
La oss ta det viktigste først. Den virker etter hensikten. Det ble testet på en utflukt fra Oslo til Drammen. Tidligere så har jeg måtte hurtiglade på veien tilbake. Det er ikke spesielt plagsomt, men det er fint å slippe, særlig når bilen likevel står parkert i seks timer. Og siden heller ikke jeg liker å kjøre batteriet helt tomt på returen, så var det en smal sak å henge opp trafoen i korgen på ladestolpen og koble til. Ved parkering var det 56 % igjen på batteriet. Etter seks timer var batteripakken ladet opp til 100 %. Undertegnede har kjørt en ZOE 210-modell siden juli 2015. Og å gå fra en tidligere elbil som kunne lade over alt til en ny elbil som på ingen måte fikser det har vært en overgang. Som så mange andre lot jeg meg friste for litt over et år siden da det ble klart at det ville komme en hendig trafo som løste ZOEs ladeproblemer. Etter dette korte forsøket så er min oppfatning at Zaptecladeren leverer.Tar plass i bagasjerommet
