Varmende nyhet for Think
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et nytt varmeapparat forlenger levetiden for Think elbiler som fryser i vinterkulda.
Det sies at gamle Jaguarer var bygget rundt varmeanlegget i bilen, slik at dersom det gikk i stykker måtte hele bilen plukkes i fra hverandre. I så måte kan dette minne litt om elbilen Think som i elbilverden opplever noe av det samme. Om varmeanlegget ryker så er 101 ute.
Varmesystemer til elbiler
Redningen er likevel nærmere enn noen skulle tro. Det svenske bilvarmeselskapet Calix har gjennom lengre tid engasjert seg i mulighetene rundt utvikling av varmesystemer til elbiler. De er i tett dialog med nåværende og kommende produsenter av elbiler om utvikling og tilpassing av varmesystemer for elbiler og ladbare hybrider.
Som nevnt har Think hatt en akilles i sitt varmeapparat, noe som har ført til at dersom varmen har sviktet i en Think har dette medført en negativ kjedereaksjon i bilen. I sin tur har dette ofte ført til en tømming av dertil egnet bankkonto for de ulykkelige eierne av Thinker med syke varmeapparat.
Calix sin løsning heter BEV heater. Allerede nå har mange Think kunder funnet løsningen på sitt varmeproblem gjennom denne varmeren.
40-50 installert til nå
At den tidligere forhandleren av Think, RøhneSelmer i Sandvika utenfor Oslo har tatt ansvar, og plukket opp hansken etter Think er veldig gledelig. At de sammen med Calix har funnet en vei til et varmere liv for Think eiere er desto mer oppløftende.
Vi tok kontakt med Røhne Selmer for å finner ut mer om denne varmeapparatløsningen.
En telefon unna fant vi Stein Erik Narvesen hos RøhneSelmer. Han kunne opplyse oss om at 40-50 Think-eiere hadde fått innmontert varmeenheten til nå, og flere var på gang.
Han kunne videre opplyse om at selve demontering av den gamle varmeren og sette inn den den nye, tok ca 2 timer. Det fine er at alle de gamle bryterne stryingskonsollet for varmen i bilen, vil virke som tidligere.
Strømforbruket i den nye varmeren er omtrent som i den gamle, men Calix sin varmer vil oppleves som mer effektiv, og da kan varmen hurtigere reguleres ned . Gjennom dette ville strømforbruket trolig oppleves som lavere totalt sett. Alle som kjører elbil skjønner at dette trolig vil føre til noe lengre rekkevidde på vinterstid.
Lengre levetid
Alt dette har uansett ført til at fortvilte Think-eiere med varmeanlegg som har klappet sammen, nå kan se fremtiden lysere, for å ikke si varmere, i møte. Til en sum av ca kr 11.960 inkl moms er selve varmeenheten din. Totalt for deler og montering, beløper hele herligheten seg til ca 13.000 kroner.
Denne muligheten er altså tilgjengelig for alle Think-biler fra 2008-modellen.
Elbilforeningen synes det er prisverdig at Think-bilene ser ut til å bli gitt løsninger for lengre levetid, og vi gleder oss til å fortsatt se disse norske elbilene langs våre veier også vinterstid fremover.