Valg av ladeløsning for elbiler i borettslag
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Normalt foregår lading av dagens elbiler fra vanlig husholdningskontakt (Schuko). Men framover i tid vil slik lading langsomt fases ut og erstattes av neste generasjons ladeløsning.
Husholdningskontakten er en billig, velkjent og ofte allerede eksisterende løsning i mange garasjer. I et borettslag eller sameie kan det være hensiktsmessig med en litt mer robust, fleksibel og varig løsning. Neste generasjons ladeløsning gir sikrere og raskere lading av de fleste elbiler. Samtidig er det viktig å ivareta behovene til eierne av elektriske kjøretøy som ikke støtter den nye løsningen. Dette kan være eldre elbiler, mindre kjøretøy og elektriske tohjulinger.
Neste generasjons ladeløsning
For borettslag vil det være fornuftig å velge en fleksibel ladeløsning som ikke binder seg til en type teknologi eller bilmodell. Elbilforeningen anbefaler ulike løsninger som kan ivareta dette målet:
- Et ladepunkt (veggboks eller stolpe) som har to typer kontakter. En vanlig husholdningskontakt for å ivareta dagens ladeløsning og en såkalt Mode 3 – type 2 kontakt. Dette er en fleksibel løsning som vil gi både dagens elbileiere en sikker løsning, og morgendagens elbilister både sikrere og raskere lading. Hver elbilist vil ha en egen ladekabel som passer til deres bil og til en av kontaktene i ladeuttaket.
- Det kan monteres ladepunkt (veggboks eller stolpe) med fastmontert kabel som passer til ladeinntaket i de fleste av elbilene som i dag er i salg (såkalt type 1 kontakt). Dette er en mer brukervennlig løsning. Hvis det i tillegg monteres vanlig husholdningskontakt, kan det også tilbys en lademulighet for bilmodeller som ikke kan bruke kontakten fra en fastmontert ladeboks. En mellomløsning som etter behov kan oppgraderes.
Den enkleste og billigste løsning er fortsatt en husholdningskontakt montert på veggen. Dette er bedre enn ingenting for elbilister som er avhengig av strøm for å komme seg fram. Men pass på at el-anlegget er dimensjonert for belastningen, og at husholdningskontakten er av høy kvalitet. En forutsetning er en dedikert 16A-kurs for hvert ladeuttak.
Kostnader med etablering og bruk
Neste generasjons ladeløsning er mer teknisk avansert og vil koste mer enn en vanlig stikkontakt på veggen. Elbilforeningen anbefaler at borettslaget søker å få dekket mest mulig av investeringskostnaden gjennom støtteordninger. Elbilistene i borettslaget kan betale et fast månedsbeløp som dekker strømforbruk og eventuelt en nedbetaling av investeringen over et visst antall år. Strømkostnadene for en elbil er lave, med dagens strømpriser mellom 1-2 kroner pr kjørte mil, og månedlige utgifter blir uansett lavere enn tilsvarende drivstoffutgifter for en bensin/dieselbil.
Hvordan gå fram
- Kartlegg behovet for hvor mange ladepunkt det kan være nødvendig med. En god start, avhengig av borettslaget/sameiets størrelse, kan være 2-4 ladepunkt. Samtidig kan det tilrettelegges for en framtidig økning av antall plasser gjennom at ytterligere kapasitet er tilgjengelig gjennom kablene til ladestasjonen.
- Ta kontakt med en lokal el-installatør og få en vurdering av eksisterende el-anlegg og en beskrivelse av hva som må utføres av arbeid.
- Lag en kravspesifikasjon og be om pristilbud fra flere leverandører.
- Undersøk om kommunen eller fylkeskommunen har støtteordninger for etablering av ladepunkt. Ta gjerne kontakt med Elbilforeningen om dette. Hvis ikke, kan vi sammen kontakte kommune eller fylket for oppfordre til en slik ordning.
- Gi beboerne informasjon om ladeplassene og oppfordre alle til å vurdere anskaffelse av elbil. Det er godt både for det globale og lokale miljøet.
- Meld inn ladepunktene i den nasjonale ladestasjonsdatabasen NOBIL.
Ta gjerne kontakt med Norsk Elbilforening for å få hjelp til å komme i gang med etablering av ladestasjoner for elbiler.
På bildet under demonstrerer Elbilforeningens leder Snorre Sletvold morgendagens ladeløsning.