Møt den sprø konseptbilen Citroën Oli: Under 1000 kilo – går 40 mil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Citroën er tilbake med ville ideer og sprø design igjen. Bærekraft og lav pris er nøkkelord, men blir den satt ut i produksjon? Hils på konseptet Oli.
Fremtidens bilindustri har mange utfordringer som skal løses. På under et tiår har de fleste et mål om å være karbonnøytrale, men bilene skal også gå lenger med mindre energi.
Citroën har som vanlig noen uvanlige løsninger for å nå målet. Denne konseptbilen er et eksempel på det.
Copy/paste
Du husker kanskje 2CV, et av ikonene til Citroen. Der var for eksempel alle bærearmer til alle fire hjul like. Billigere i produksjon og vedlikeholde.
Den lille bybilen Ami kjørte litt samme konsept: Front og hekk, samt dørene på hver side var helt identiske.
Oli har også slike finurligheter:
Alle skjermbredderne, nedre dørsider og visse elementer på fangerne er identiske, slik at man slipper unna med færre deler på ting som må byttes oftest.
Ellers kan man i korte trekk si at alle paneler både inni og utenpå er resirkulert på en eller annen måte, og alt er lettvekt.
Flere av bilens paneler er bygget i samme prinsipp som bikuber, eller bølgepapp.
Blant annet panser og tak er så sterkt at du kan gå på det uten å lage bulker, samtidig som det er 50 prosent lettere.
Ved å fjerne lydisolering har man spart sju kilo i hver dør. Hva den er erstattet med, vet vi ikke.
3D-printing
Setene inneholder 80 prosent færre deler enn et tradisjonelt bilsete.
Setetrekket, eller nettet om du vil, er for eksempel 3D-printet.
Til og med de få knappene til klimaanlegget er hule. Man forholder seg kun til en smal stripe med skjerm for nødvendig informasjon.
Resten av underholdningen besørges av mobilen din. Det har vi sett før, blant annet i VW Up! Egentlig helt genialt, og man sparer vekt.
Lyden kommer fra to uttakbare blåtann-høyttalere som kan plasseres på hver side av dashbordet.
Lettvekter
Takket være et batteri på 40 kWt, havner bilens totalvekt på under 1.000 kilo.
Det er det bare Mazda MX-5 som er i nærheten av i moderne biler i dag.
Vi må forutsette at Citroën har bakt inn sikkerheten som kreves i dag i regnestykket.
Max 110 km/t
Med fullt batteri skal bilen klare 40 mil, men da skal det ikke kjøres i motorveishastighet.
Aerodynamikken har de nemlig glemt. Blant annet er frontruta helt loddrett. Det er krise for rekkevidden i høy fart.
Derfor er toppfarta begrenset til 110. Det er defensivt lavt, og man vil allerede der merke at rekkevidden blir betraktelig dårligere. Store speil og bulldog-front bidrar neppe positivt til dette regnskapet.
Kombien har en spesiell baklukeåpning. Glasset går opp og bakluka ned. Fordelen er at du kan fjerne glasset, og dermed har du en bitteliten pickup.
Mobil powerbank
Oli kan også brukes som husets batteribank. Den kan lagre solcelleenergien din og sende tilbake 3,6 kW.
Den kan også brukes som batteribank på hjul (V2L/Vehicle to load).
Det er nok til å barbere effekttoppene i det energismarte huset ditt.
Man kan aldri helt vite med Citroën. Da undertegnede prøvekjørte prototypen av Ami på Paul Richard-banen i 2019, trodde jeg aldri vi ville se den på gata – men nå finnes den.
Hvorvidt denne modellen vil få et liv som masseprodusert bil er for tidlig å si.
– Oli er en arbeidsplattform for å utforske geniale ideer for fremtidig produksjon. Alle ideer kommer ikke til å bli brukt, heller ikke i fasongen du ser her. Men det høye innovasjonsnivået er inspirerende for fremtidige Citroën-modeller, uttaler utviklingssjef Laurence Hansen i en pressemelding.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!