Tjukt av elbiler på ladestasjonen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke bare på Oslos ladestasjoner det er trangt. Også i Asker sentrum kom vi over en plass fullstendig overfylt av elbiler. Ikke så dumt å bruke Akershus fylkekommunes støtteordning for å bygge flere.
Torvveien i Asker sentrum er oppført med fire plasser. Men takket være omtenksomme Thinkeiere, ikke bare én men fire, som hadde tverrparkert, var det rom for langt flere elbiler. Ja, til slutt var det hele åtte av oss som delte de fire plassene. Minner sterkt om den kreative parkeringen vi ser stadig flere steder i Oslo.
Takk og pris er det ingen ladeplikt. Vi som trengte litt påfyll etter å ha tatt turen fra Oslo, var overlykkelige for at ikke alle hadde kobla seg på. Så det var en kontakt ledig for å sikre økt spenning til hjemturen.
En overfylt ladestasjon i Asker er da virkelig et godt tegn! Det er ikke slik at elbilistene i Asker bare cruiser i kollektivfeltet inn til Oslo, men de bruker sjølsagt også elbilen lokalt. Langt mer anvendelig og praktisk enn dieseldyret, og langt bedre for det lokale miljøet når de skal på shopping.
Ikke uten baktanker at vi trekker fram denne historien fra Asker. Men for igjen å nevne den utmerkede støtteordningen Akershus fylkeskommune har. Tilrettelagt for kommunale virksomheter, borettslag, sameier og kommersielle aktører. Privatpersoner kan ikke søke midler.
Utvilsomt trengs det flere ladestasjoner i Akershus. Nå er det på gang, og vi tok en telefon til klimarådgiver Daniel Molin i Akershus fylkeskommune.
Er det noe nytt om støtteordningen deres?
– Nå vil vi oppfordre støttemottakerne til også å åpne for ladbare hybriders adgang til ladestasjonene Det vil si å bruke betegnelsen «Reservert for ladbar motorvogn». Men vi ønsker nødvendigvis ikke fri og gratis adgang. Derfor kan det være betalingplikt for ladbare hybrider i overensstemmelse med hvordan det forøvrig er i området hvor ladestasjonen ligger. Samt at vi ber om at det gis en tidsbegrensning på 2-3 timer for ladbare hybrider. Slik at disse ikke opptar ladestasjonene i lenger tid enn nødvendig. Deres ladetid er vesentlig kortere enn for elbilene som bør ha førsteprioritet.
Er det interesse for støtteordningen deres for etablering av ladestasjoner?
– Vi har lansert dette i to omganger. Det har vært en overveldende respons i media og blant innbyggerne i kommunene. Mange innspill fra sistnevnte gruppe, og kommunene sier at de skal vurdere dette.
Ja, er det noen kommuner som har søkt?
– Da vil jeg først og fremst nevne Oppegård kommune, de har vært veldig flinke. Men også Aurskog-Høland og Bærum kommune får støtte fra oss.
Er det mange andre som har søkt om støtte?
– Responsen har vært litt lunken på den første millionen til idretts- og friluftsanlegg. Vi hadde blant annet håpet på noen store fotballarenaer. Men en del blir det, blant annet Fetsund lenser, Bærum skiklubb og noen marinaer. Med siste utlysning vi gjorde, har vi 2 millioner kroner til disposisjon for å støtte utbygging av ladestasjoner. Totalt sett har vi foreløpig bevilga støtte til 150 ladepunkt.
Så det begynner å bli slutt på midler?
– For dem som vil være med på første runde, begynner det å haste. Men vi har tro på videreføring, og at vi seinere kan komme tilbake med utlysning av flere midler.
Sjekk ut muligheten for støtte i Akershus.
Eller om du holder til i Oslo, sjekk her.