Superladere for elbil settes opp
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I tre måneder har det vært kjent at Tesla planlegger å få opp «Superchargers» på seks lokasjoner i Norge. Ambisiøst nok skulle dette times mot starten på utleveringer av Model S.
I forrige uke rulla de første Model S ut til norske eiere. Totalt tror vi det var nesten 30 stykk lykkelige, nye eiere – med kjendiser i spissen. Leveringstakten tar seg kraftig opp mot slutten av august og utover i september. Da kommer det store transporter med smellferske superelbiler.
Litt uklarheter har det vært rundt lademulighetene for Model S. Rett og slett fordi Tesla strekker seg til det ytterste for at elbilistene skal kunne bruke alle typer kontakter og ladeeffekter. De har litt vanskelig for å si nei til noe. Likevel er det fortsatt usikkert om hurtiglading med CHAdeMO (den vi er vant til for japanske elbiler) eller Combo (ny standard som kommer høsten 2013) kan brukes. Det som er opplagt, Teslas egne superladere med effekt opptil 90 kW passer som hånd i hanske for Model S. Men disse må bygges ut.
På forsommeren skrev vi om utbyggingsplanene i Norge. Før Tesla kom ut med dette offisielt. Det viste seg da at alle ryktene var til å stole på.
Elbilforumet er en uvurderlig kilde til å følge med på hva som skjer med Tesla. De nye Tesla-elbilistene er som gammel-elbilistene, glødende opptatt av hva som skjer og bidrar til å spre kunnskap. Ja, de framstår nesten som enda mer engasjerte enn vi gamlingene i sin tid var. Ikke så rart når forventningene er spent til bristepunktet. Og forløsningen er starta – de første, norske Model S eierne rapporterer på forumet om den elektriske nytelsen det er å cruise rundt i luksuselbilen.
Så spørsmålet er – når kan du ta i bruk Model S for å kjøre fra Oslo til Stavanger, eller til Bergen eller til Trøndelag? Kun med superkjappe ladestopp. For ved gunstige temperaturer gir superladeren til Tesla deg nesten full batteripakke på ca en time. Ja, de seks planlagte lokasjonene – med helt gratis strøm for Tesla-kundene, sammen med den kraftfulle batteripakka, gjør elbilisme på kryss og tvers av landet både realistisk og morsomt.
Da Elon Musk i mars var på et kjapt Norgesbesøk, lovte han at arbeidet skulle påbegynnes i juni og mye være gjort i løpet av sommeren. Vel, vel, tenkte vi. Erfaringen vår fra annen norsk hurtigladeutbygging fikk dette hårete målet til å framstå litt urealistisk for pessimistiske grinebitere som oss. På forsommeren forsøkte vi derfor å moderere forventningene litt ved å antyde at det kunne bli en kjølig høstdag før du som Model S eier kunne ta i bruk en superlader. Hm, mon tro om ikke vår pessimisme var noe unødvendig.
For hva opplever vi? Jo, de iherdige detektivene på Elbilforumet rapporterer stor framgang på mange av lokasjonene. Diskusjonstråden fylles av bilder fra grave- og monteringsarbeid. Et høydepunkt var utvilsomt bildet fra transittlageret på Gardermoen, hvor en av de ivrige kunne dokumentere at ladeutstyret var kommet til Norge.
I denne artikkelen ser dere noen bilder plukka fra elbilforumet, med en liten kred til forum-nicket som har publisert det. Vil du følge med fra dag-til-dag, sjekk denne diskusjonstråden. Bidra gjerne sjøl med oppdateringer hvis du bor eller passerer i nærheten av en av lokasjonene.
Er dere ikke enig i at dette ser lovende ut? Mye er gjort, utstyret er her. Tror nesten vi tør å vedde på at opptil flere av lokasjonene vil være klare innen utløpet av august. I god tid før det vi tenker på som kjølige høstdager her i Oslo. Det er bare å bøye seg i støvet for suveren handlekraft og så langt meget god gjennomføring fra Teslas side!
På hver lokasjon vil det til å starte med sannsynligvis være fire superladere for Model S. I tillegg stiller Tesla plasser til disposisjon for andre former for hurtiglading. Her kan øvrige operatører, les f.eks. om dem her, forhandle seg fram til å få disponere areal og tilgang på strøm. Under hvilke betingelser kjenner vi ikke, men Transnova har i utlysningsrunden for støtte til etablering av hurtigladere, med søknadsfrist 30.september, spesielt nevnt at det er aktuelt å støtte etableringer som er en samordning med Teslas superladere. Vi får neppe disse hurtigladerne denne høsten, for alle er ikke like kjappe i vendinga som Tesla, men ser fram til at de er på plass neste vår.
Hurtigladekartet er smart å følge med på, nå også med en litt mer hendig mobilvisning. Der kan du filtrere ut de raskere ladepunktene med kontakttyper Tesla Model S kan benytte, ladeeffekt fra 22 kW opptil de dedikerte Tesla superladere. Både eksisterende ladestasjoner og de som er planlagt. Foreløpig et beskjedent tilbud – men det skal øke kraftig i omfang. Det er vi sikre på.