Hopp til innhold

Volkswagen vil ikke ha økte avgifter på dieselvarebiler, men: Skal bare selge elektriske personbiler i Norge fra 2024

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VIL HA BÅDE/OG: Administrerende direktør Ulf Tore Hekneby oppfordrer bransjen og politikerne til å ta grep for å kutte utslipp, men advarer likevel mot å øke avgiftene på dieselvarebiler.

Elbilforeningen jubler for elbil-løftet, men etterlyser tilsvarende ambisjoner for varebilene.

Fra 1. januar 2024 vil det kun selges elektriske personbiler fra Volkswagen i Norge, opplyste importør Harald A. Møller torsdag i en pressemelding fra Arendalsuka.

Dette blir i så fall to år før nybilsalget i Norge skal være helelektrisk ifølge Stortingets 2025-mål

– Det er enormt inspirerende at en så stor aktør som Møller varsler at fossilbilen er historie i det norske Volkswagen-salget allerede i 2024. Det viser også at målet til Stortinget om at nybilsalget i 2025 bare skal bestå av nullutslippsbiler, er innen rekkevidde, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen. 

INNEN REKKEVIDDE: Unni Berge i Elbilforeningen mener utspillet fra Volkswagen Norge er et tydelig signal om at 2025-målet er realistisk.

Elbil-debatt under Arendalsuka: – Slik skal vi nå 2025-målet

Klar oppfordring til bransjen og politikerne 

Selv om Norge er på god vei mot nullutslippsmålet, med en elbilandel på 79 prosent i nybilsalget hittil i år, oppfordrer Harald A. Møller-direktør Ulf Tore Hekneby bransjen og politikerne til å ta videre grep med å kutte utslipp: 

– Et håndfast grep vi mener politikerne bør ta allerede nå, er å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider fra 1. januar. Dette er gårsdagens teknologi, som bidrar til at mange bilkjøpere fortsatt velger bort nullutslippsalternativene, sier Hekneby. 

Elbilsalget i juni/første halvår 2022:

Positiv elbilutvikling kan bremses av bompengeforslag

En slik endring vil i praksis bety at ladbare hybrider får høyere engangsavgift. I forrige statsbudsjett ble også avgiftene for ladbare hybrider økt.

Som følge av dette har andelen ladbare hybrider i nybilsalget sunket fra 21,7 prosent i 2021, til 9,3 prosent første halvår i år. 

Reaksjoner fra bilbransjen

Oppfordringen om nok en gang å skjerpe miljøprofilen i engangsavgiften har skapt reaksjoner blant flere aktører i bilbransjen.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, mener det er for tidlig å fase ut de ladbare hybridene. Dette skriver bilnytt.no (krever abonnement). 

– Vi mener at ladbare hybrider fortsatt er en viktig teknologi i overgangen mot nullutslipp, særlig i distriktene hvor avstandene er store og ladeinfrastrukturen er mangelfull, sier Olsen til Bilnytt. 

Fasiten klar for nybilsalget i 2021:

Utslippskutt, men langt til nullutslipp i Europas bilpark

Elbilforeningen mener derimot at vektfradraget for ladbare hybrider i engangsavgiften bør fases ut: 

Det er viktig at disse bilene ikke utkonkurrerer elbilene i nybilsalget. Stortinget startet nedtrappingen av vektfradraget i fjor og bør fortsette med det, sier Unni Berge. 

Uansett har Stortinget varslet at elbilene ikke skal svekke sin konkurransekraft mot fossile konkurrenter, tross innfasing av toppmoms kommende år.

Det betyr i praksis at engangsavgiften på biler med utslipp må økes.  

Elbilfordelene under press:

Elbil, moms og bompenger: Dette gjelder fremover

Vil likevel ikke ha økte avgifter for dieselvarebiler 

Harald A. Møller faser nå altså selv ut fossilbilene i personbilmarkedet fra starten av 2024 samtidig som de tar til orde for økte avgifter på nye fossilbiler.

Men for varebilene er tonen derimot ganske annerledes:

På tross av at importøren nå lanserer elvarebilen Volkswagen ID. Buzz Cargo, advarer de faktisk mot å øke avgiftene på dieselvarebilene.  

– Det er fortsatt få elektriske modeller i varebilmarkedet, og mange av modellene er ikke gode nok for de næringsdrivende, uttaler nemlig Hekneby til Bilnytt.no.   

Oppgir rekkevidde og pris på VW ID.Buzz og ID.Buzz Cargo:

Så mye koster den elektriske hippiebussen

Elbilforeningen maner på sin side til økt innsats for å fase ut de fossile varebilene.

Foreningen har tatt til orde for både bedre støtteordning gjennom Enova, nasjonalt fritak for betaling i bom, men også økt engangsavgift for fossile varebiler. 

– Alle nye personbiler og lettere varebiler skal ha nullutslipp i 2025. Med en markedsandel på 17 prosent så langt i år, må bransjen satse mye mer på elvarebiler fremover. Engangsavgiften for fossile varebiler er lav, og bør økes for å styrke konkurransen til elvarebilene, sier Berge. 

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!