Hopp til innhold

Sjekk bildene – Mercedes EQS SUV klar for bestilling: Drømmebil for 1,1 millioner kroner

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BUSINESS CLASS: Mercedes EQS SUV skal by på all luksusen Mercedes kan gi deg.

Den ultimate luksus-SUV-en har endelig fått norsk pris og kan nå bestilles.

Vi har allerede blitt godt kjent med såpekoppen EQS. Nå kommer SUV-en særlig nordmenn egentlig vil ha.

Nykommeren forventes å være på norske veier i begynnelsen av 2023, og kan bestilles allerede nå.

Kan laste opptil 2100 liter

Dette vet vi om bilen:

EQS SUV deler samme lange akselavstand som EQS, men er over 20 centimeter høyere.

Andre seterad kan elektrisk justeres opptil 130 millimeter i lengden. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og fire grader bakover. –

Til sammen kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter til 880 liter. Med setene nedslått kan du laste 2100 liter.

FET: Endelig sitter Mercedes-designet også på en elbil. EQS SUV er fin, særlig i diamanthvit med AMG-Line styling.

En tredje seterad med to ekstra seter er tilgjengelig.

Når alle setene er i bruk, vil du fortsatt ha 195 liter bagasjeromsplass. Tredje seterad stjeler bare 80 liter bagasjerom målt opp mot femseteren.

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

Går 611 km

EQS SUV vil få en rekkevidde på opptil 611 kilometer WLTP. Det gjelder EQS 450 4MATIC.

Batteriet har en kapasitet på 108,4 kWt og kan lades med opptil 200 kW på lynlader – og med opptil 22 kW på hjemmelader.

BRED SKJERM: Hyperscreen er standard på 580, men du må betale ekstra, rundt 80.000 kroner for å få den i 450.

Mye skjerm i monitor

Mercedes store altertavle er selvfølgelig på på plass her også.

Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste funksjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Kunstig intelligens skal gjøre at du får det viktigste for deg opp på skjermen, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.

SVÆRING: Den er godt over 5 meter lang og har både enorm akselavstand og en godt plassutnyttet plattform. Et skikkelig lasteskip.

Og det ble lys

EQS SUV får kanskje verdens beste lys. Deres DIGITAL LIGHT-teknologi gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.

En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler.

Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Test av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic:

En ny Mercedes-superstjerne?

Her er noen av lysfunksjonene:

Funksjonene er ikke tillatt i alle land ennå, heller ikke i Norge. Bilens Geo-fence styrer dette automatisk.

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Godt utstyrt

Startprisen på 450 4Matic er under 1,1 millioner kroner og mye er faktisk standard.

Selvsagt er AIRMATIC luftfjæring standard, der systemet er kombinert med adaptive ADS+-dempere. Da kan karakteristikken variere mellom hvert individuelle hjul.

Bakkeklaringen kan økes med fattige 25 millimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard, men alle vil nok bestille styrevinkelen på opptil 10 grader.

Også elektrisk justerbare komfortseter med minnefunksjon foran, elektrisk justerbar andre seterad og panoramasoltaket er standard.

Det samme er kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, Burmester surround sound system, navigasjon, head-up display og DIGITAL LIGHT.

FELG I SOLNEDGANG: Dette blir nok den elektriske drømmebilen for mange nordmenn. Men den koster …

Kan trekke 3500 kg

Men du må allikevel regne med å bla opp rundt 300.000 kroner mer i utstyr. Da blir det også 800.000 kroner du må betale moms av, for prisene er oppgitt uten moms.

Det koster, altså, men prisen er fortsatt ganske hyggelig sammenlignet med diesel- eller bensinvarianten GLS.

350 D har en startpris på drøye 1,4 millioner kroner, men kan selvsagt trekke 3500 kilo på kroken, mot GLS SUV sine 1800 kilo.

Slikt er jo viktig for mange av kundene til denne typen biler.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!