Russiske bensinstasjoner må tilby lading
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Russlands statsminister Dimitri Medvedev har signert en resolusjon som krever at eiere av bensinstasjoner tilbyr lading til elbilister.
Ifølge en artikkel i The Moscow Times må ladestasjonene være på plass innen 1. november neste år.
Målet med resolusjonen skal først og fremst være å styrke produksjon og bruk av mer miljøvennlige biler i det enorme landet.
I dag skal det bare være rundt 500 elbiler i Russland, og kritikere hevder at det er gjort altfor lite politisk for å legge til rette for miljøvennlige valg.
Ett av hovedankepunktene som rettes mot elbilen i artikkelen, er relativt høy pris. Samtidig dempes markedet av mangel på infrastruktur, og det er altså dette Medvedev nå vil gjøre noe med.
Kan parkere gratis
– Men myndighetenes krav om å utstyre bensinstasjonene med ladestasjoner vil ikke hjelpe dersom det ikke tas skritt for å stimulere etterspørselen etter elbiler, sier analytiker Vladimir Bespalov til avisen.
Russland har nemlig ikke lagt til rette med brede incentiver, som Norge og flere andre land har gjort. I hovedstaden Moskva har imidlertid eiere av elbiler anledning til å parkere gratis.
At det er tidlige elektriske dager i Russland, beviser også uttalelsene fra et lokalt energiselskap som tilbyr gratis lading fra 28 ladepunkt.
– Det er et pilotprosjekt, og derfor er tjenesten gratis. Men kapasiteten utnyttes ikke på grunn av lav etterspørsel, sier talsperson Yelena Burenina.
– Bør stimuleres av staten
Prisen for en enkel ladestasjon i Russland skal ifølge avisen ligge rundt 1.500 dollar, mens en hurtigladestasjon koster mer enn 50.000 dollar. I tillegg kommer installasjon og nettilgang.
Resolusjonen sier intet spesifikt om hva slags ladere eiere av bensinstasjoner må sette opp, men det kan ikke være særlig tvil om at det er hurtiglading som trengs.
Flere kilder The Moscow Times har snakket med, tror det politiske grepet kan få positiv effekt på elbilmarkedet.
– Men elbilens framtid i Russland avhenger ikke bare av infrastruktur, men også av etterspørselen. Den bør stimuleres av staten, sier Burenina.