Runder fem millioner elektriske kilometer
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mer enn 140 Nissan LEAF- og Nissan e-NV200-eltaxier har nå tilbakelagt snart fem millioner utslippsfrie kilometer i Storbritannia. Se video!
Langdistansen deles mellom seks av de tradisjonelt største Nissan-taxiflåtene på øyriket, nemlig Phoenix Taxis (Blyth, Northumberland), C&C Taxis (Cornwall), Premier Cabs (Blackpool), 203020 Electric (Dundee), eConnect Cars (London) og eCorporate Travel (Edinburgh).
Storbritannia ligger fortsatt et stykke bak oss på elbil, men har altså mer konkrete resultater å vise til når det gjelder bruk av eltaxi.
Mange flere enn dagens 140 eltaxier skal være i bestilling, som følge av at både taxiselskaper og lokale myndigheter tar grep for å fase inn rimeligere og mer miljøvennlige alternativ.
Les også: Han kjører både eksklusivt og utslippsfritt
12 streker etter 160.000
I videoen under får du se mer om dette:
- 203020 Electric i skotske Dundee har kjørt over 1,6 millioner kilometer, på mindre enn ett år, med sine 30 Nissan LEAF.
- Minst fire Nissan LEAF har passert en kjørelengde på 160.000. Mer enn 30 runder, eller har rundet, 50.000.
- Den første LEAF-en som ble tatt i bruk av C&C Taxis i Cornwall passerte 160.000 uten å miste en eneste av sine 12 streker for batteriytelse. Den har fortsatt de originale bremseklossene intakt.
- En gjennomsnittlig LEAF i taxitjeneste hurtiglades 100 ganger i året, med minimal reduksjon i batterikapasitet.
- Mange taxisjåfører sparer store penger årlig: I Dundee har det vist seg at besparelsen er mellom 120 og 130 pund i uka.
Jorden – Månen seks ganger t/r
Ifølge en pressemelding fra Nissan UK tilsvarer eltaxienes kjørelengde seks turer til månen og tilbake. Eller 120 turer rundt Jorden.
Den anslåtte drivstoffkostnaden, dersom diesel hadde blitt benyttet i stedet, er 350.000 pund. Dette forbruket ville også ført til utslipp av nesten 900 tonn CO2.
To pence på mila i strøm (tilsvarer rundt 25 øre), i gjennomsnitt, har kostet en drøy sjettedel – rundt 60.000 pund. Og ikke bare har det vært billig; eltaxiene har bidratt til bedre luftkvalitet og mindre støy i byene.
I tillegg til de seks ivrigste taxisentralene, finnes det også mindre flåter av elbiler hos uavhengige aktører.
Inspirerer til mer infrastruktur for lading
– Det kan ikke lenger være noen som helst tvil om at Nissan LEAF og e-NV200 er flotte taxier. Operatører over hele Storbritannia har satt dem på den ultimate prøven, 24 timer i døgnet, sju dager i uka og med jevnlig hurtliglading, sier Karl Anders, som leder Nissans elektriske satsing i Storbritannia.
– Uansett hvilke utfordringer elbilene er blitt satt på, har de levert varene. Resultatet av det er at stadig flere operatører vurderer seriøst å satse på elbiler når bensin- og dieselbilene deres skal skiftes ut.
Anders forventer at trenden fortsetter:
– Dette vil også bety at satsingen på å bygge ut infrastruktur for lading øker ytterligere over hele landet.