Retro: Nissan Hypermini
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rart med flytting og rydding i arkivet. Da kan det dukke opp støvete godbiter. Vi har funnet Nissan Norges pressemelding for elbilen Hypermini.
Joda, Nissan har en lang historie med elbiler. Skriver seg ihvertfall tilbake til 1947. Men vi er nå tilbake i februar 2000, forrige periode det virkelig var trøkk i satsingen på elbil. Da kunne Nissan Norge, med adresse i Drammen, fortelle oss at Nissan Hypermini vant en «New Energy Grand Prize».
«Nissan Hypermini betegnes som den optimale pendlerbilen for bruk i byen og tettbygde strøk. Juryen sier dessuten at Hypermini gir meget gode kjøreegenskaper basert på et lett, men samtidig sterkt karosseri med aluminiumsramme. Kombinasjonen av en neodymium magnet synkronmotor og høyeffektive lithium ione-batterier har også imponert juryen, som dessuten legger vekt på Nissans forsøk med såkalte «Kjør & Parker»-anlegg mellom hjem og f.eks. togstasjon, hvor du også kan få ladet batteriene. Nissan har dessuten lansert idéer om egne elektroniske «linjer» i gatene i tetttbygde strøk, som f.eks. kan kontrollere og begrense topphastigheten, samt ideer om f.eks. et lite antall Hyperminier til felles bruk i et boligområde – alt for å gjøre biltrafikken mer miljøvennlig, mindre
ressurskrevende – men samtidig effektiv nok til å tilfredsstille morgendagens ulike behov.
…..
Du kan kjøre 130 km på en batterilading, og med god akselerasjon og en toppfart på 100 km/t blir du ingen sinke i trafikken.
…..
Store og høyt plasserte for- og baklys øker sikkerheten, og gir Hypermini et futuristisk, men samtidig meget elegant design. Hypermini er 2,5 m lang, 1,475 m bred og 1,55 m høy.»
Det må vi si. Det var da flere godbiter i denne omtalen. Kikker vi på Nissan Norges postkort med Hypermini og den nye konseptbilen Nissan Pivo 3, nylig presentert på Tokyo Motor Show, får vi raskt et inntrykk av fellesskap. Litt mer outrert med åra, men historias kraftlinjer er tilstede.
Den japanske prisen på Hypermini var 4 millioner yen. Intet billigsalg, tilsvarte vel den gang i underkant 250.000 kroner – eller prisen på dagens LEAF? Det ble ikke lagd så mange Hyperminier. Gikk noen hundretalls i demoprosjekter i Japan og USA. Så nappa Nissan de fleste tilbake. Men det vi må si, Nissan kom tilbake ti år seinere med fornya kraft