– Responsen på Ampera-e har vært fantastisk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel-sjef Bernt G. Jessen regner med å starte salget av den nye elbilen Ampera-e i september. De første kommer til Norge på denne tiden neste år.
GENÈVE (elbil.dev05.dekodes.no): Det er tre uker siden Opel viste fram bildene av deres nye elbil Ampera-e. I løpet av den tiden har det blitt mye oppmerksomhet om modellen, som setter en ny standard for batteriytelse i kompaktklassen. Samtidig jobber Tesla med sin Model 3.
Ikke minst har Ampera-e ført til mange henvendelser og hektisk aktivitet hos det norske importørapparatet på Romerike.
– Det har vært ekstremt hyggelig, og heller ikke helt overraskende, begynner administrerende direktør Bernt G. Jessen, når vi møter ham på Opels messeområde i Genève. Foreløpig har han ingen Ampera-e å vise fram, men det skal ikke drøye for lenge.
– Det er litt av det samme forløpet som jeg var med på i 2010, fortsetter Jessen.
Opel-sjefen var nemlig mannen bak Mitsubishis tidlige suksess med i-MiEv, og har dermed gode forutsetninger for å vurdere både marked og produkt.


Ugunstig å forhandle pris nå
– Forskjellen fra den gang, er at jeg tenker vi har kommet til «generasjon tre» av elbiler. Først var det TH!NK og Buddy, så i-MiEv og LEAF, nå kommer neste generasjon. Tesla har på en måte vært en egen greie, slik jeg oppfatter det, sier Jessen. – Responsen på Ampera-e har vært fantastisk både hos oss og hos forhandlerne. Vi tar vare på alle navn og alle potensielt interesserte, og logger henvendelser. Det er snakk om et betydelig antall, sier Jessen, men uten å spesifisere nærmere. Uansett: Det er ikke snakk om bare trofaste Opel-kunder. – Nei, det er alle mulige folk. Et spørsmål som går igjen – nærmest selvsagt – er hva Ampera-e vil koste. – Planen vår er, til alle som venter spent, å avvente prisingen litt. Det er et litt ugunstig tidspunkt å forhandle priser når den norske krona er så svak som nå. Derfor vil vi se an valutautviklingen litt, og spådommen er at krona kommer til å styrke seg, sier Jessen.
Salgsstart til høsten
Ampera-e vil trolig få sin europeiske debut på den internasjonale bilutstillingen i Paris 1. oktober. – Planen vår er å ha formell salgsstart omtrent da. Så regner vi med å begynne leveringer på vårparten neste år, sier Jessen, og understreker at prisen må være i den kjente kategorien «konkurransedyktig». – Det tror jeg vi skal få til, så det er jeg ikke engstelig for. Når vi kommer med prisene tror jeg folk vil si «wow». Slike reaksjoner pleier vi å skape i Opel, humrer Jessen. Samtidig hevder han at verken Opel eller andre tjener penger på elbilteknologi. Ennå. – Det er rett og slett fordi batterikostnadene er høye. Det er det ene. Det andre er at utviklingen er dyr, samt all testing. Volumene må betydelig opp for å skape lønnsomhet. – Men den lønnsomheten kommer, sier Jessen, som også peker på de økonomiske mulighetene som ligger i å fjerne konvensjonelle bestanddeler i en bil.Les mer fra vår Genève-dekning
Se Nissans visjon for nullutslippsbyenHer vises Tesla Model X endelig fram for Europa
Hyundai IONIQ får attraktiv pris: – Det er ikke noe å lure på
