Hopp til innhold

Skal kunne lade nok til 30 mil på fem minutter: Raskere enn bensinpumpa

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LYNRASK: Den nye Geely-plattformen vil kunne lade raskt.

Volvo og Polestar kan få ladefart på 600 kW. Da fyller du 300 kilometer på fem minutter.

En del kinesiske biler som selges i Norge i dag lader så sakte ved ladestolpen at man nærmest kan se maling tørke.

I dag er det Porsche og Audi som leder an med 270 kW ladehastighet, tett etterfulgt av Tesla med 250 og Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 med 235 kW.

Xpeng 480 kW

Men i Kina er det like fullt i ferd med å bygge seg opp et kappløp om å lade raskest.

Xpeng går fra nærmest treigest til raskest i klassen når de lanserer den store SUV-en G9.

Den skal klare opp til 480 kW og 20 mil på fem minutter, målt etter kinesisk kjøresyklus.

LUKSUS: Det ble nok stramme smil på den svenske Volvo-ledelsen da moderskipet Geely presenterte Zeekr som en kommende ultra-luksusbil, en rolle Volvo hadde sett for seg å være alene om i konsernet.

Nytt bilmerke: Zeekr lader med opptil 600 kW

Nå proklamerer Viridi E-mobility Expertise ny teknologi som skal presse ned ladetiden ennå mer.

Effekten skal havne på hele 600 kW, og da skal man kunne kjøre 30 mil etter fem minutters lading.

Viridi er et selskap som ligger under det forholdsvis nye luksusmerket Zeekr, som igjen eies av det store konsernet Geely. De eier en rekke bilmerker, blant dem Volvo og Polestar.

Polestar 3 får verdenspremiere i oktober:

Her er det første bildet av Polestar 3

Alle bilmerkene derfra bygger i fremtiden biler på den samme SEA-plattformen.

Men for de av dere som plutselig håper på at Polestar 3 og kommende Volvo XC90, Embla eller hva den måtte hete, får lynrask lading, må vi nok skuffe dere.

Bilene var kommet så langt i prosessen da SEA-plattformen ble presentert, så de er ikke bygget på denne.

Først ut

Zeekr sin eneste modell så langt, 01 EV, bruker batteriprodusenten CATL sitt nyeste ultratynne Qilin-batteri.

Det skal være det mest energieffektive batteriet i verden for øyeblikket.

Men å dytte så mye strøm inn i et batteri er ikke helt uproblematisk. Det krever mye av selve batterikjemien og termisk styring.

CATL-batteriet har kjøling mellom battericellene i stedet for kjøling under. Det skal gi fire ganger større kjøleoverflate.

Volvo XC90 blir selvkjørende:

Volvos nye elektriske flaggskip skal styre seg selv

Viridi E-mobility Technology hevder at teknologien snart kan settes i serieproduksjon.

Den som lever får se. Men kanskje vi om ikke så altfor lenge ender opp med å stille oss selv dette spørsmålet:

Hvor ble det av ladepølsa og en tur på do?

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!