Ras av brukte elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har aldri ligget så mange elbiler ute på finn.no. Hvorfor så mange? Er det mulig å gjøre et røverkjøp eller risikerer du katta i sekken?
Sist fredag på finn.no var det 127 objekter under valget bil med elektrisitet som drivstoff. Fjerner vi dem som er solgt, annonser for nye elbiler og noen rariteter, har vi likevel over 100 tilgjengelige, brukte elbiler. Det kan vi trygt si er fem ganger så mange som hva som var normalt for 2-3 år siden.
Vi finner lassevis med eldre Peugeot og Citroën, Buddy og Think av forrige modell og Reva. Noe vi tror er et resultat av et bredere tilbud av nye modeller:
- De gamle traverne Buddy og Think har kommet i nye versjoner med bedre ytelser.
- Vi har fått de nye trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO og Peugeot iOn.
Vi tror en del elbilister ser sett sitt snitt til å anskaffe seg en flunkende ny elbil med gode garantier og trygge reklamasjonsrettigheter. Selv om det koster litt penger. F.eks. har nye Buddy 10 år/100.000 km batterigaranti og Think og trillingene 5 år/100.000 km. Ja, det er nok mange av våre pionérelbilister som er kjempefornøyde med å kjøre elektrisk. Men vil ha litt mer trygghet i tilværelsen enn hva f.eks. en 8-12 år gammel bil gir, hvor batteriteknologien er faset ut og reservedelslageret tynnes. Mange av disse bilene har også hatt et hyppig vedlikeholdsbehov og krever stor forståelse og innsats fra eieren.
Når tilbudet øker, så faller prisene. Tidligere kan det oppfattes å ha vært en viss overprising av brukte elbiler. I alle fall var vi alle positive til hvor godt de holdt seg i pris, nok fordi det var så lite å velge imellom. Men selv om det kosta litt, opplever vi at de aller fleste har vært fornøyde med valget sitt. Bortsett fra dem som har vært så uheldige å få batterihaverier. Nok litt flere enn hva som bra.
Med fallende priser, faller også den økonomiske risikoen ved å kjøpe en eldre bruktbil hvor du i verste fall etter en stund kan oppleve at verdien reduseres til nær null. F.eks. som et resultat av et batterihaveri. Er du usikker på gleden av å kjøre en elbil, kan en investering på 50-60.000 kroner selv med betydelig risiko, være den fornuftige inngangen til elbilistsamfunnet. Alternativet ny elbil kan fort koste 180-280.000 kroner. Mange av de gamle elbilene kan gjøre den jobben du trenger, og gi deg den trivselen du ønsker som elbilist.
Varierende med modellene vil det være litt bekymring for batterilevetid, kostnader og tilgang på reservedeler. Bruktbilkjøp er risikotaking. Heldigvis har vi fantastiske ressurser i elbilistmiljøet som hjelper hverandre. På elbilforum.no og Elbil-Wiki finnes det mange gode råd, og ikke minst deltakere som villig deler på sine erfaringer – og redder deg ut av problematiske situasjoner.
Først kan det være lurt å ta en titt på siden vår med informasjon om «Brukte elbiler». Der blir du guidet videre. Er du elbilveteran, må du også gjerne ta en kikk og gi oss tips hvis noe er upresist eller flere råd bør tas med.