Posten kjøper elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Posten Norge har utviklet en ny elbil i samarbeid med Arngren Sky Commuter AS og spanske Comarth. Nå skal disse testes i vinter-Norge for å få bekreftet at dette er redskapet for framtidas postomdeling.
I mange år har det vært forventninger til at Posten skal bli en storforbruker av elektriske kjøretøy. Vi har allerede sett at det går rette veien gjennom en forsiktig introduksjon av både 2- og 3-hjulinger. Nå er også de første 10 skreddersydde elbilene til uttesting i hele Norge.
I februar i år satte Posten, Arngren Sky Commuter AS og Comarth i gang en rask utviklingsprosess for å utforme et enkelt, firehjuls, elektrisk kjøretøy som kan sørge for at posten blir omdelt uten å sjenere lokalmiljøet med støy og eksos. Dessuten kan det være en fullstendig CO2-fri verdikjede ved bruk av fornybar energi.
Resultatet er en firehjuls motorsykkel utviklet i detalj etter Postens spekk.
Frithjof Arngren har gitt oss litt informasjon om prestanda m.m:
- Valg mellom to topphastigheter: 45 eller 60 km/t
- Minimum rekkevidde 60 km, mulighet opp til 100 km
- Plass til 3 postkassetter i front, disse kan både tas ut innenfra og utenfra
- Stor kasse bakpå med plass til langt flere kassetter, skyvedører på begge sider
- Plassering av rattet i midten, noe som gjør det enkelt å gå ut og inn på begge sider
- Et lite varmeapparat for defrosting av rute og litt varme i fjeset
- Plastikkdører med glidelås
- Motor og utveksling for gode klatreegenskaper, skal opp alle bakker i Norge med 500 kg last inkl sjåfør
- Ekstra brede dekk for å komme lettere fram, skal være som en offroad bil ute i terrenget
- Registrert som firehjuls elektrisk motorsykkel som krever bilførerkort
- Pris ca 80.000 kroner
Basert på Postens ønsker og behov ble komponentene valgt utifra ytelsene som er påkrevet. Enersys UK har levert Odyssey AGM blybatterier, mens andre deler kommer f.eks. fra USA, Frankrike og Kina. Alt settes sammen av Comarth i Spania.
En entusiastisk Frithjof Arngren kan fortelle oss:
– Dette har vært en utrolig positiv utviklingsprosess. Posten vet akkurat hva de vil ha, og vi har sammen klart å sette sammen noe som tilfredsstiller de detaljerte kravspekkene de har. Nå som vi presenterer den internt, er det blitt en «krig» om å være blant de første brukerne. Ikke så rart, det er et utrolig morsomt kjøretøy.
Arngren ser med forventning til hva dette kan bli framover:
– Nå skal de første 10 elbilene, som vi kaller Arngren Comarth, testes rundt omkring i Norge, under alle føre- og temperaturforhold. Vi ser også at Posten er ute etter andre kjøretøyvarianter, og vil gjøre vårt beste for å fortsette det gode samarbeidet på flere områder. Dessuten har vi allerede fått henvendelser fra andre lands postvesen som er interessert i løsningene som er utviklet i samarbeidet mellom Posten Norge, Arngren Sky Commuter og Comarth.