På taxitur i elbilen Model S
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Før helga sprakk nyheten, Oslos nye taxistolthet var observert. Vi var lovet en tur, og benyttet oss av det etter at pilotsjåføren Trond Gustav Sømme hadde fått et par dagers erfaring å berette om.
Hvorfor gjør han dette?
Vi har tidligere observert Sømme i en taxi-utgave av Nissan LEAF. Gjennom en tøff vinter samla han seg masse erfaring som en av Norges mest erfarne taxielbilister, også etter en oppsiktsvekkende opptreden i en gul Roadster-taxi. Vi har lurt litt på hvorfor han har tatt på seg denne utfordringa, for taxi og elbil er ikke akkurat hånd i hanske?
– For noen år siden ble jeg alvorlig syk. Med dårlige lunger merka jeg altfor godt luftforurensninga i Oslo. Stilte meg derfor spørsmålet: Hva kan jeg bidra med for å gjøre byen bedre å leve i? Og hva kan jeg bidra med for at Oslo Taxi skal komme mer på innsiden av samfunnet, ikke bare være en hakkekylling. Svaret var åpenbart: Jeg kan være en pionér for å bidra til at taxidriften blir elektrisk og mindre forurensende.
Da må det det være stas å kunne ta i bruk en superbil som Model S?
– Jeg har aldri vært særlig bilinteressert, men kost meg med en Porsche 911 fra 81. Mer glad i design enn motorer. Da må jeg naturligvis tillegge at Model S har noen linjer og hjørner som gjør den usedvanlig lekker. Men viktigst er rekkevidden som den kan by på, 4-5 ganger lenger enn det jeg har vært vant til i LEAFen.
Nå har du fått noen dager bak rattet i Model S – erfaringene så langt?
– Telefonen ringer dag og natt fordi kunder ønsker en tur i Model S. Mange av disse vurderer å kjøpe seg en sjøl. Dessuten har jeg rukket å være i VG, på TV2-nyhetene og i Dagsrevyen. I sistnevnte kjørte jeg Venstreleder Trine Skei Grande til stemmelokalet i Gamlebyen: – Er det ikke en kul bil, utbrøt hun.
Hvordan oppleves den i drosjedrift?– Disse dagene har jeg kjørt 20-25 mil på ei vakt. Inntrykket mitt er at jeg har 40 mil inne. Så er den en utrolig god bybil. Den oppleves ikke så stor som den ser ut som. Jeg sitter godt, lettkjørt, men OK – litt dårlig svingradius, mer Volvo-stil enn Mercedes.
– Plassen og lasteevnen er fantastisk! Jeg har et fast oppdrag med å kjøre seks unger fram og tilbake til skolen. Det går som en drøm ved å bruke ekstrasetene i bagasjen. Det er høyere lasteevne i denne enn i Mercedes E-klasse eller en Volvo XC90. Her tar jeg gjerne med en familie på fire med store kofferter – og litt håndbagasje kan puttes i frunken under panseret.
For egen regning må vi tillegge at Model S har en liten irriterende sak, og det er hvor lavt det er under taket i baksetet. Men i følge Sømme er det bare én kunde som så langt har kommentert dette. Alle andre har blitt fullstendig betatt av opplevelsen det er å sitte på i Model S. Over 90% er begeistra og engasjert, damene utbryter at dette er «favorittbilen til gubben». Det er noen ytterst få som har virka ikke å få med seg moroa de er med på.
Men det koster penger å være taxisjåfør i Model S?
– Jeg har kjøpt en Signaturmodell med så å si alt, for rundt 700.000 kr. Men med utgangspunkt i fjorårsregnskapet mitt, ser jeg at årlige driftsutgifter til diesel, bompenger og parkering blir 100.000 kroner lavere for elbilen. Da kjører jeg ca 60.000 km i året.
Hva med robusthet og servicenivå for Tesla?
– Så klart jeg er spent på dette. Jeg er en prøvekanin for bransjen. Mange er positive, men driftssikkerhet er en bekymring. Også hvilket servicenivå Tesla kan gi oss drosjeeiere. Noe som må avklares før mange tør å prøve. For å si det sånn, organisasjonen deres i Norge har litt å gå på når det gjelder service, informasjon og kommunikasjon.
Bymiljøetaten løst opp i en liten, byråkratisk knute
Sømme har to elbiler. Det er Model S som er hovedbilen, mens Nissan LEAF er backupen. Egentlig kan du bare ta i bruk reservebilen når den andre ikke kan kjøres. I den ordinære bilverdenen betyr det at hovedbilen må stå på verksted. Men nå har Bymiljøetaten som bestemmer over taxiløyvene, akseptert at en elbil uten strøm på batteriene, er å anse som umulig å bruke – og reservebilen kan brukes til erstatning. Det gjør det langt enklere med helelektrisk drift. Så ser du Sømme i LEAF, står Model S på lading. Imponerende personlig satsing, vil vi si. Men som han var inne på, han har sine gode grunner til å gjøre Oslo bedre å leve i.
Trond Gustav Sømme først i taxikøen – der han fortjener å være. Hvis han i det hele tatt får en pause fra å kjøre det som vil være Oslos mest populære drosje.
Hva med å ha tid til å lade den store elblen?
– Jeg velger bare å kjøre denne på egne vakter for å nyte den fullt ut. Faktisk er ca 2/3 av løyvene slik at det bare er eier sjøl som kjører. Da er det intet problem med lading så sant jeg får satt opp en litt kraftig sak i borettslaget.
– Men skal Oslos taxier elektrifiseres, må vi få en skikkelig ladeinfrastruktur på plass. Helst forbeholdt taxidrift, i hvert fall midt på dagen mellom morgen- og ettermiddagsrush. Det får være min utfordring til Bymiljøetaten. Hurtigladere på Gaustad, Skøyen og Fornebu er helt nødvendig. For litt spent er jeg når vinteren kommer, og det elektriske varmeapparatet må stå mye på. Skal Oslos få store mengder elektriske drosjer, må kommunen hjelpe til med å løse prioritet nummer 1 – infrastruktur for lading.
Vi må nevne at vi gjorde Sømme fornøyd ved å fortelle at Sønnico har satt opp semihurtige AC-ladere ved kontoret på Linderud. Neppe lenge til han tar turen dit og får et kvartfullt batteri på ca en time – bare dobbeltladeren hans blir montert i bilen. Sømme ga også tydelig uttrykk for at Tesla bør sette opp superladere i Oslo hvor det vil være så mange Model S i drift.
Blir du en ensom elektrisk svale i Oslos forurensende drosjevirksomhet?
– Nei! I forrige uke ble en ny Nissan LEAF introdusert av en annen drosjeeier. I løpet av høsten vil det i hvert fall komme 2-3 Model S til. Enda flere er garantert i emning. Det skader ikke med oppmerksomheten og pågangen jeg har. Dessuten har drosjesentralen i Asker og Bærum et par på gang. Ålesund taxi diskuterer dette. I Trondheim har de lenge hatt et prosjekt med LEAF. Jeg håper at initiativet i Oslo kan dra med seg hele landet, avslutter Sømme.
Lyst på en taxitur i Model S? Ring Oslo Taxis sentral 02323 og be om den, eller ring Sømme direkte på 932 57 739. Men vær tålmodig, pågangen er stor og han får ikke hele tida tatt telefonen. Ser du den på en holdeplass – bare gå rett til elbilen, det er fritt taxivalg i Oslo. Det er sikkert, mer populær den er, mer frista vil andre drosjeeiere bli til å kjøre Model S.
Drosjebilen til Sømme vekker oppsikt. Vår behagelige taxitur gikk til Hammersborg og blikkene var lange. Da vi hadde en liten tur ut på fortauet, utbrøt folk: – Se, det er bilen til Trine Skei Grande. Vel, vel, la Tesla Model S bli drosjebilen til hele Oslo. Til glede for oss alle, enten vi skal kjøre drosje eller puste inn byluft.